De frequentie paradox
Ken je de term ‘frequentie paradox’? Het is belangrijk om hier rekening mee te houden.⠀
Onbekend
Hoe vaker ik mijn lezers mail, hoe sneller ze afhaken. Dat denk je misschien, maar het tegenovergestelde is waar. Dit blijkt uit analyse van de data die we de afgelopen 8 jaar hebben verzameld. Als je zelden een nieuwsbrief verstuurt (bijvoorbeeld 4 keer per jaar) dan zal de lezer zich jouw bedrijf minder gemakkelijk herinneren. Onbekend maakt namelijk onbemind. Het gevolg hiervan is dat je relatief gezien veel uitschrijvers krijgt. En dat wil je natuurlijk niet.
De juiste frequentie
Maar hoe vaak is dan wel gewenst? Als je regelmatig een nieuwsbrief verstuurt, dan treedt er herkenning op en zal je nieuwsbrief beter gelezen worden. Het aantal uitschrijvers is dan minder hoog omdat ze weten wat jij te bieden hebt. Uiteraard zit hier wel een maximum aan. Mail je namelijk 2 tot 3 keer per week, dan zal je merken dat je lezers daar niet op zitten te wachten. Voor onze gebruikers (financieel dienstverleners) blijkt de optimale verzending op 2 keer per maand te liggen. Dus 1 keer in de 2 weken. Op die manier is er een goede balans tussen niet te vaak mailen en genoeg om top-of-mind te blijven.
Constant blijven
Om bij je lezers nog meer in de aandacht te blijven, is het verstandig om constant te blijven. Kies dus voor 2 vaste momenten in de maand waarop jij je nieuwsbrief zal verspreiden, bijvoorbeeld de eerste en derde vrijdag in de maand. Zo weten zij wanneer ze iets kunnen verwachten en gaan ze in het gunstigste geval er zelfs naar uit kijken.
P.s. wil je weten wat Contaqt voor jouw bedrijf kan betekenen? Plan dan eens een gratis strategiegesprek in.