De leesbaarheid van een blog verbeteren

Het schrijven van een blog heeft veel voordelen, maar is je blog wel leesbaar?

De leesbaarheid van een blog verbeteren

Het schrijven van een blog heeft veel voordelen, maar is je blog wel leesbaar?

Leesbaarheid

Een goede blog zorgt voor geïnteresseerde (potentiële) klanten. Je wekt de interesse van de lezer en zorgt dat ze zich onderaan de blog kunnen aanmelden voor jouw nieuwsbrief. Maar dan moet je er wel voor zorgen dat de leesbaarheid van je blog goed is. Het is belangrijk dat de lezer de blog goed begrijpt.

Zinslengte

Om een blog goed leesbaar te maken is het handig om te variëren in zinslengte. Het brein heeft moeite om zinnen van meer dan 25 woorden te verwerken. En daarnaast zorgen lange zinnen op een telefoon ervoor dat je snel de draad kwijt raakt. Aan de andere kant loopt een blog met alleen maar korte zinnen ook niet heel lekker, dus is afwisseling belangrijk als je de leesbaarheid van je blog wilt verhogen. Maak lange zinnen, maar knip ze af en toe ook op voor een goede variatie. Soms is één woord al genoeg.

Aantrekkelijke alinea’s

Bij het schrijven van een blog houd je rekening met de leesbaarheid op verschillende apparaten. Een lange alinea kan bijvoorbeeld onaantrekkelijk lijken op een telefoon, terwijl jij tijdens het schrijven op je laptop wel tevreden was over de lengte. Bekijk de tekst daarom altijd op meerdere apparaten en knip een alinea op als je merkt dat het scherm vol staat. De ideale lengte ligt tussen de 25 en 100 woorden per alinea.

Vaktermen

Met het gebruik van vaktermen neem je de rol aan als expert, maar begrijpen alle klanten dat wel? En specifiek potentiële klanten die nog niet overal van op de hoogte zijn. Het is belangrijk om goed te kijken wie je doelgroep is en of zij allemaal op de hoogte zijn van die vaktermen. Is dat het geval? Dan kan het juist zorgen voor extra verbinding en spreekt het ze meer aan. Maar ga daar zorgvuldig mee om want zodra je klanten je niet begrijpen gaat de leesbaarheid van je blog snel omlaag.

Ontdek de superkracht van nieuwsbrieven!

Download dit gratis Ebook en ontdek de superkracht van nieuwsbrieven

Stel je eens voor dat je een superkracht bezit waarmee je direct toegang hebt tot de aandacht en gedachten van je klanten. Een kracht waarmee je hun vertrouwen kan winnen, expertise tonen en sterke banden kan smeden. Nou, die superkracht bestaat en het heet e-mail! Lees er alles over in dit gratis ebook.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Dagelijks maken ruim 400 bedrijven gebruik van ons platform.

Wij zorgen ervoor dat al jouw klanten regelmatig van je horen zónder dat het jou extra tijd kost. Daar krijg je #blijeklanten van.

Lees hier hoe blij onze gebruikers met onze software zijn
    
Werken met Contaqt levert zelfs nieuwe klanten op!
Pieter Oorlog
Foreburgh Financiële Planning
    
Persoonlijke benadering is erg prettig. Ze nemen echt de tijd.
Peter van Haaften
Van Haaften Advies
    
Continue stroom aan relevante onderwerpen
Michel Dijk
ThuisInGeld

Dankzij Contaqt blijven cliënten betrokken bij mijn bedrijf en tevens helpt het bij mijn zorgplicht.

Contaqt maakt het eenvoudig een nieuwbrief te versturen. Ik ervaar dat klanten het prettig vinden regelmatig wat van mij te horen. De tijdsbesparing kan ik gebruiken voor commerciële werkzaamheden."

Met Contaqt kan ik actuele berichten vol automatisch op onze website plaatsen, op onze social media kanalen verspreiden en via onze nieuwsbrief versturen. Een prima aanvulling binnen onze communicatiestrategie."

Naast de nieuwsbrief van Contaqt gebruik ik ook het programma bij het invullen van zorgplicht op mijn portefeuille. Met een simpele vragenlijst krijg ik inzicht in de wensen en wijzigingen van mijn relaties.

Wij zijn onlangs gestart met de nazorgscan. Dit met succes. Cliënten reageren erg enthousiast. Daarnaast heeft het voor extra omzet gezorgd.

Contaqt is voor mij een gebruikersvriendelijke tool die ik gebruik voor mijn nieuwsberichten. Het bespaart mij een hoop tijd.

Blog artikel
Lees verder

Maak jouw nieuwsbrief onweerstaanbaar met deze tips!

Blog artikel
Lees verder

Zijn sociale media de baas of ben jij dat?

Blog artikel
Lees verder

‘Je/jij’ of ‘u’ in de nieuwsbrief - Wat is de beste aanspreekvorm?