De voordelen van een goede welkomstmail
Een welkomstmail is meestal de eerste indruk die een (potentiële) klant van je krijgt. Het is dus belangrijk dat die goed is. Maar hoe maak je nou een goede welkomstmail?
Waarom een welkomstmail?
Zodra iemand zich inschrijft voor jouw mailinglijst heb je de mogelijkheid om een eerste welkomstmail als bedankje te sturen. Wist je dat zo’n welkomstmail de best gelezen e-mail is die je ooit verstuurt naar je leads of klanten? Volgens een van ’s werelds populairste marketingplatformen, zijn welkomstmails met een openingspercentage van 50%, maar liefst 86% succesvoller dan alle andere e-mailings.
Maak het persoonlijk
Je kunt van je welkomstmail een mooi contactmoment maken. Gebruik je fantasie en wees creatief. Vertel de ontvanger meteen in je eerste mail wat voor moois hem of haar te wachten staat. Krijgt hij bijvoorbeeld iedere week een handige tip? Of één keer in de maand een nieuwsbrief tjokvol waardevolle informatie? Maak direct duidelijk hoeveel toegevoegde waarde jouw mailings hebben.
Ook kun je jezelf en jouw producten bijvoorbeeld even voorstellen. Persoonlijk maken is altijd goed. Wees niet bang om de tekst te schrijven alsof je direct met diegene in gesprek bent. Je kunt zelfs een foto van jezelf toevoegen, dan weten ze direct met wie ze “spreken”. Of ga nog een stapje verder: bied je nieuwe abonnee een checklist, e-book of speciale korting aan!
Afzender en onderwerpregel
Of de ontvanger de mail daadwerkelijk gaat openen hangt in eerst instantie af van de onderwerpregel en naam van de afzender. Schrijf een pakkende onderwerpregel en voeg eventueel enkele symbolen toe om op te vallen. Ook de naam van de afzender moet aansluiten op de inhoud van de mail. Ga dus niet voor een nietszeggende naam, als je een persoonlijke welkomstmail hebt opgesteld.
Al deze factoren zorgen ervoor dat je een goede welkomstmail kunt versturen. Maar hou het daar niet bij. Iedere mail is een contactmoment met de klant, waarmee je vertrouwen kunt opbouwen. Breng je klanten op de hoogte van blogartikelen, relevante weetjes en mooie aanbiedingen.