‘Je/jij’ of ‘u’ in de nieuwsbrief - Wat is de beste aanspreekvorm?

Je, jij of u? Het blijft een terugkerend dilemma in nieuwsbrieven. Ontdek waarom 'je/jij' vaak de betere keuze is voor een persoonlijke band en effectieve communicatie.

Je, jij of u?

Het blijft een terugkerend dilemma. Kunnen we nou beter ‘je/jij’ of ‘u’ gebruiken in nieuwsbrieven? Afhankelijk van je leeftijd en de manier waarop je bent opgevoed, kan het gevoelsmatig kloppen om een van deze vormen te gebruiken. En dat mag, want er is geen goed of fout in dit geval. Toch kiezen wij er bewust voor om consistent ‘je/jij’ te gebruiken, en dat raden we iedereen aan.

Formeel versus informeel

De verschillende aanspreekvormen roepen een ander gevoel op bij de lezer van je nieuwsbrief. ‘U’ is over het algemeen respectvol, formeel en zakelijk. Het creëert meer afstand. Als iemand jou met ‘u’ aanspreekt, is dat vaak in situaties waar je niet snel nog een keer komt of de mensen minder goed kent. ‘Je/jij’ verkleint juist die afstand. Het is informeler en zorgt voor meer gelijkwaardigheid. En dat is precies wat je wil bij jouw klanten.

Relatie opbouwen

Een belangrijk doel van nieuwsbrieven is het opbouwen van een relatie met de klant. Je mailt ze regelmatig en komt op die manier dichterbij. Je wil ze het gevoel geven dat jullie elkaar kennen. En om dat gevoel te geven, kun je het beste kiezen voor ‘je/jij’ als aanspreekvorm. Het voelt voor de lezer persoonlijk en kan het gevoel geven dat de inhoud specifiek voor hen bedoeld is. Zo laat je de lezer zich gehoord en gewaardeerd voelen. Ondanks dat je de lezer waarschijnlijk niet persoonlijk kent, zorg je er met je communicatie voor dat de lezer je wel denkt te kennen. Uiteindelijk zullen ze dan bij jou uitkomen als ze iets nodig hebben wat jij aanbiedt.

Consistentie

Wat vooral belangrijk is, is dat je gaat voor consistentie. Kies je er toch voor om de lezer  met ‘u’ te benaderen, doe dat dan consistent in iedere nieuwsbrief. En ga je een keer persoonlijk in gesprek met deze klant, blijf het dan ook doen. Dat geldt voor ‘je/jij’ hetzelfde. Zorg voor een herkenbare en vertrouwde manier van communiceren.

Belangrijk om te weten is dat een persoonlijke aanspreekvorm, ‘je/jij’ dus, het ook net iets beter doet op Google en je conversieratio’s kan verhogen. Mensen voelen zich sneller geneigd om te reageren op een boodschap die persoonlijk aan hen gericht is.

Meer weten? Vraag een demo aan.

Zien is geloven toch? In een demo leggen we je graag uit wat de mogelijkheden zijn én wat het verschil is tussen onze basis en Premium abonnement.

Ruim 400 advieskantoren kiezen al voor Contaqt.

Instagram en nieuwsbrieven: het perfecte duo voor jouw marketing

Lees verder

Stop met zenden, start met luisteren: Maak je nieuwsbrief interactief

Lees verder

Vergroot je omzet met elke klik: e-mailstrategieën die écht verkopen

Lees verder