‘Je/jij’ of ‘u’ in de nieuwsbrief - Wat is de beste aanspreekvorm?

Je, jij of u? Het blijft een terugkerend dilemma in nieuwsbrieven. Ontdek waarom 'je/jij' vaak de betere keuze is voor een persoonlijke band en effectieve communicatie.

Ontdek de superkracht van nieuwsbrieven!

Benieuwd waarom je beter kunt investeren in je mailinglijst dan in social media? Je leest het in dit gratis ebook!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Je, jij of u?

Het blijft een terugkerend dilemma. Kunnen we nou beter ‘je/jij’ of ‘u’ gebruiken in nieuwsbrieven? Afhankelijk van je leeftijd en de manier waarop je bent opgevoed, kan het gevoelsmatig kloppen om een van deze vormen te gebruiken. En dat mag, want er is geen goed of fout in dit geval. Toch kiezen wij er bewust voor om consistent ‘je/jij’ te gebruiken, en dat raden we iedereen aan.

Formeel versus informeel

De verschillende aanspreekvormen roepen een ander gevoel op bij de lezer van je nieuwsbrief. ‘U’ is over het algemeen respectvol, formeel en zakelijk. Het creëert meer afstand. Als iemand jou met ‘u’ aanspreekt, is dat vaak in situaties waar je niet snel nog een keer komt of de mensen minder goed kent. ‘Je/jij’ verkleint juist die afstand. Het is informeler en zorgt voor meer gelijkwaardigheid. En dat is precies wat je wil bij jouw klanten.

Relatie opbouwen

Een belangrijk doel van nieuwsbrieven is het opbouwen van een relatie met de klant. Je mailt ze regelmatig en komt op die manier dichterbij. Je wil ze het gevoel geven dat jullie elkaar kennen. En om dat gevoel te geven, kun je het beste kiezen voor ‘je/jij’ als aanspreekvorm. Het voelt voor de lezer persoonlijk en kan het gevoel geven dat de inhoud specifiek voor hen bedoeld is. Zo laat je de lezer zich gehoord en gewaardeerd voelen. Ondanks dat je de lezer waarschijnlijk niet persoonlijk kent, zorg je er met je communicatie voor dat de lezer je wel denkt te kennen. Uiteindelijk zullen ze dan bij jou uitkomen als ze iets nodig hebben wat jij aanbiedt.

Consistentie

Wat vooral belangrijk is, is dat je gaat voor consistentie. Kies je er toch voor om de lezer  met ‘u’ te benaderen, doe dat dan consistent in iedere nieuwsbrief. En ga je een keer persoonlijk in gesprek met deze klant, blijf het dan ook doen. Dat geldt voor ‘je/jij’ hetzelfde. Zorg voor een herkenbare en vertrouwde manier van communiceren.

Belangrijk om te weten is dat een persoonlijke aanspreekvorm, ‘je/jij’ dus, het ook net iets beter doet op Google en je conversieratio’s kan verhogen. Mensen voelen zich sneller geneigd om te reageren op een boodschap die persoonlijk aan hen gericht is.

Dagelijks maken ruim 400 bedrijven gebruik van ons platform.

Wij zorgen ervoor dat al jouw klanten regelmatig van je horen zónder dat het jou extra tijd kost. Daar krijg je #blijeklanten van.

Lees hier hoe blij onze gebruikers met onze software zijn
    
"Het bespaart mij een hoop tijd"
S.M. (Suzanne) de Moor FFP
More Advice
    
We merken een goede response door de diverse acties die opgestart worden vanuit de module.
Gabri Hessels
Noventas Verzekeringen
    
Alle nieuwsbrieven zijn kant-en-klaar. Ideaal!
Ricardo Piga
Unico Finance

Dankzij Contaqt blijven cliënten betrokken bij mijn bedrijf en tevens helpt het bij mijn zorgplicht.

Contaqt maakt het eenvoudig een nieuwbrief te versturen. Ik ervaar dat klanten het prettig vinden regelmatig wat van mij te horen. De tijdsbesparing kan ik gebruiken voor commerciële werkzaamheden."

Met Contaqt kan ik actuele berichten vol automatisch op onze website plaatsen, op onze social media kanalen verspreiden en via onze nieuwsbrief versturen. Een prima aanvulling binnen onze communicatiestrategie."

Naast de nieuwsbrief van Contaqt gebruik ik ook het programma bij het invullen van zorgplicht op mijn portefeuille. Met een simpele vragenlijst krijg ik inzicht in de wensen en wijzigingen van mijn relaties.

Wij zijn onlangs gestart met de nazorgscan. Dit met succes. Cliënten reageren erg enthousiast. Daarnaast heeft het voor extra omzet gezorgd.

Contaqt is voor mij een gebruikersvriendelijke tool die ik gebruik voor mijn nieuwsberichten. Het bespaart mij een hoop tijd.

Lees verder

Waarom je mailinglijst je meest waardevolle bezit is

Lees verder

Klantenbehoud: je meest onderschatte winstmaker

Lees verder

De harde cijfers: Waarom e-mailmarketing wint van social media