Klantenbehoud: je meest onderschatte winstmaker

Je focust je op nieuwe klanten binnenhalen, maar ondertussen glipt er geld weg waar je niet bij stilstaat. Ontdek de verborgen kosten van het verwaarlozen van je bestaande klanten.

Als ondernemer ligt je focus vaak op het binnenhalen van nieuwe klanten. Logisch, want groei is belangrijk. Maar wat als je ondertussen onbewust geld laat weglekken? Het verwaarlozen van je bestaande klantenbestand kost je meer dan je denkt. Laten we eens kijken naar de verborgen kosten.

  1. De stille uittocht

Je merkt het vaak pas als het te laat is: klanten die stilletjes vertrekken. Ze maken geen ophef, ze sturen geen boze e-mails. Ze zijn er gewoon niet meer. Volgens een onderzoek van Bain & Company verhoogt een toename van 5% in klantenbehoud de winst met 25% tot 95%. Dat is geld dat je laat liggen door klanten te verwaarlozen.

  1. De gemiste upsell-kansen

Bestaande klanten zijn goudmijntjes voor upselling en cross-selling. Ze kennen en vertrouwen je al. Volgens onderzoek van Marketing Metrics is de kans dat een bestaande klant nog eens koopt 60-70%, terwijl dat bij nieuwe klanten slechts 5-20% is. Verwaarlozing betekent dat je deze lucratieve kansen mist.

  1. De dure vervanging

Het binnenhalen van een nieuwe klant kost vijf tot zeven keer meer dan het behouden van een bestaande klant, aldus Invesp. Toch besteden veel bedrijven het leeuwendeel van hun marketingbudget aan het werven van nieuwe klanten. Een dure misrekening.

  1. Het negatieve domino-effect

Een ontevreden klant vertelt gemiddeld 9-15 mensen over zijn slechte ervaring, volgens American Express. In het tijdperk van sociale media kan dit aantal exponentieel toenemen. De reputatieschade die hieruit voortvloeit, is moeilijk in geld uit te drukken, maar kan aanzienlijk zijn.

  1. De verloren levenslange waarde

Elke klant vertegenwoordigt een potentiële levenslange waarde (Customer Lifetime Value - CLV). Door klanten te verwaarlozen, mis je niet alleen directe verkopen, maar ook alle toekomstige aankopen die deze klant had kunnen doen.

De oplossing: investeer in klantenbehoud

Het goede nieuws? Deze kosten zijn grotendeels te voorkomen. Hier zijn enkele stappen:

  1. Implementeer een CRM-systeem om klantinteracties bij te houden
  2. Ontwikkel een strategie voor regelmatige, waardevolle communicatie (hulp nodig? Check onze nieuwsbrieven dienst)
  3. Creëer een loyaliteitsprogramma om klanten te belonen
  4. Vraag om feedback en handel er snel op
  5. Train je team in uitmuntende klantenservice

Conclusie

Het verwaarlozen van je klantenbestand is als een langzaam lek in je bedrijfsboot. Je merkt het misschien niet meteen, maar uiteindelijk kan het je bedrijf doen zinken. Door bewust te investeren in je bestaande klanten, stop je niet alleen deze lekkage, maar creëer je een stabiele basis voor gezonde groei. Vergeet niet: een tevreden bestaande klant is je beste - en meest kosteneffectieve - marketingtool.

P.s. wil je weten wat Contaqt voor jouw bedrijf kan betekenen? Plan dan eens een gratis strategiegesprek in.

Meer weten? Vraag een demo aan.

Zien is geloven toch? In een demo leggen we je graag uit wat de mogelijkheden zijn én wat het verschil is tussen onze basis en Premium abonnement.

Ruim 400 advieskantoren kiezen al voor Contaqt.

Wat het Rijksmuseum wel doet (en jij niet)

Lees verder

De mailinglijst die geld kost in plaats van oplevert

Lees verder

De €25.000 fout die 9 van de 10 adviseurs maken

Lees verder