Wees voorzichtig met stockphoto's!

Gebruik je wel eens stockphoto's voor je website of voor in je nieuwsbrief? Let er dan goed op dat je de juiste rechten hebt!

Een beeld zegt meer dan duizend woorden

Heb je Google images al ontdekt? Dat werkt heel handig. Geef een zoekwoord op (bijvoorbeeld hypotheken) en Google vindt duizenden en duizenden afbeeldingen voor je. Even downloaden en voilà, je hebt een mooie afbeelding gevonden voor het nieuwsartikel dat je aan het schrijven bent. Handig toch? Zo maak je het artikel aantrekkelijker om naar te kijken.

Waarom mag dat niet?

In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken is alleen de bron vermelden niet voldoende.

Vrijwel elke afbeelding is beschermd door het auteursrecht. Zonder toestemming van de auteur mag je de afbeelding niet gebruiken voor je eigen website.

Eerlijk gevonden?

Plaats je de afbeelding toch dan loop je het risico dat je vroeg of laat een schadeclaim ontvangt. Hierbij kun je je niet achter de smoes verschuilen dat de afbeelding 'op heel veel websites' wordt gebruikt. Of 'dat je niet kon achterhalen van wie de foto was'. Jij -als gebruiker- hebt de plicht om te onderzoeken wie het auteursrecht op een afbeelding bezit. In de praktijk is dat echter niet eenvoudig uit te zoeken.

Zo kan het wel

Creative Commons biedt auteurs, kunstenaars, wetenschappers, docenten en alle andere creatieve makers de vrijheid om op een flexibele manier met hun auteursrechten om te gaan. Met een keuze uit zes (gratis) beschikbare standaardlicenties bepaalt de auteursrechthebbende in welke mate zijn of haar werk verder verspreid mag worden, en onder welke voorwaarden dit mag.

Bij CC0 licenties mag je de foto's vrij downloaden en gebruiken zoals jij wilt, zonder een naamsvermelding of licentie. Hieronder vind je een overzicht aan van een aantal websites die wij vaak zelf ook gebruiken:

Ontdek de superkracht van nieuwsbrieven!

Download dit gratis Ebook en ontdek de superkracht van nieuwsbrieven

Stel je eens voor dat je een superkracht bezit waarmee je direct toegang hebt tot de aandacht en gedachten van je klanten. Een kracht waarmee je hun vertrouwen kan winnen, expertise tonen en sterke banden kan smeden. Nou, die superkracht bestaat en het heet e-mail! Lees er alles over in dit gratis ebook.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Dagelijks maken ruim 400 bedrijven gebruik van ons platform.

Wij zorgen ervoor dat al jouw klanten regelmatig van je horen zónder dat het jou extra tijd kost. Daar krijg je #blijeklanten van.

Lees hier hoe blij onze gebruikers met onze software zijn
    
Cliënten reageren erg enthousiast. De scan bewijst nu als zijn toegevoegde waarde.
Leen Winter
Winter Financiële Diensten
    
Continue stroom aan relevante onderwerpen
Michel Dijk
ThuisInGeld
    
Contaqt helpt enorm bij het leveren van wettelijke nazorg
René Wassink
Consulting

Dankzij Contaqt blijven cliënten betrokken bij mijn bedrijf en tevens helpt het bij mijn zorgplicht.

Contaqt maakt het eenvoudig een nieuwbrief te versturen. Ik ervaar dat klanten het prettig vinden regelmatig wat van mij te horen. De tijdsbesparing kan ik gebruiken voor commerciële werkzaamheden."

Met Contaqt kan ik actuele berichten vol automatisch op onze website plaatsen, op onze social media kanalen verspreiden en via onze nieuwsbrief versturen. Een prima aanvulling binnen onze communicatiestrategie."

Naast de nieuwsbrief van Contaqt gebruik ik ook het programma bij het invullen van zorgplicht op mijn portefeuille. Met een simpele vragenlijst krijg ik inzicht in de wensen en wijzigingen van mijn relaties.

Wij zijn onlangs gestart met de nazorgscan. Dit met succes. Cliënten reageren erg enthousiast. Daarnaast heeft het voor extra omzet gezorgd.

Contaqt is voor mij een gebruikersvriendelijke tool die ik gebruik voor mijn nieuwsberichten. Het bespaart mij een hoop tijd.

Blog artikel
Lees verder

Maak jouw nieuwsbrief onweerstaanbaar met deze tips!

Blog artikel
Lees verder

Zijn sociale media de baas of ben jij dat?

Blog artikel
Lees verder

‘Je/jij’ of ‘u’ in de nieuwsbrief - Wat is de beste aanspreekvorm?