Zo zorg je ervoor dat je nieuwsbrief correct afgeleverd wordt - 4 tips
Het afleveren van een e-mail in de inbox, ook wel deliverability genoemd, is een complex proces. Je bepaalt zelf grotendeels wat er met de e-mail gebeurt, maar er zijn ook externe variabelen die daar een grote invloed op hebben.
Wil je meer grip krijgen op je deliverability? Check dan de onderstaande 4 punten.
1: Reputatie e-mailserver
Of jouw e-mail een kans maakt om doorgelaten te worden, hangt onder andere af van de reputatie van de verzendserver. Ieder IP adres heeft een bepaalde verzendreputatie. Die verzendreputatie bouw je zelf niet eenvoudig op en wordt meestal gedaan door professionele verzenders (zoals die van Contaqt). Wij monitoren en optimaliseren dagelijks jouw verzendreputatie en sturen bij waar dat nodig is. Hier merk jij niets van.
2: Verzenddomein
De tweede variabele die van invloed kan zijn op jouw deliverability is het gebruik van je eigen verzenddomein. Dit is de reputatie van het domein waarmee jij e-mails verstuurt, vaak ‘@bedrijfsnaam.nl’. De interactie tussen de afzender en ontvanger bepaalt of de nieuwe e-mail als relevant wordt beschouwd en dus doorgelaten wordt.
In onze software heb je de mogelijkheid om je eigen domein te koppelen. Dit is een eenmalige actie. Kom je er niet uit? Dan helpen we je graag.
3: Database
Intelligente systemen monitoren nauwlettend of jouw e-mail de moeite waard is om afgeleverd te worden. Dit wordt voornamelijk gebaseerd op ervaringen van andere gebruikers. Als je e-mails goed geopend worden, dan is de betrokkenheid van de mensen in jouw database hoog. Je verzendreputatie stijgt daardoor en je e-mails zullen beter afgeleverd worden. Door het regelmatig opschonen van je database zullen uiteindelijk alleen actieve contacten blijven.
4: Spamfilters
Spamfilters kunnen ervoor zorgen dat de e-mail niet afgeleverd wordt. Een onderwerpregel met alleen maar HOOFDLETTERS kan bijvoorbeeld eenvoudig in de spamfolder terecht komen. Een goede tekst-/beeldverhouding (1 : 1) is noodzakelijk om niet in de spam te belanden. Maak afbeeldingen in jouw e-mails niet groter dan noodzakelijk.
Met deze variabelen krijg je meer grip op de deliverability en worden de e-mails sneller afgeleverd bij de ontvanger.