Financieel advies: hierom is nazorg zo belangrijk
Als adviseur van financiële producten lever je graag goede voorlichting en gedegen begeleiding naar je klanten. Je bent tenslotte beter op de hoogte van mogelijke haken en ogen als deskundige en je weet waar je op moet letten. De beste match vinden tussen de klantbehoefte met de meest optimale productoplossing. Voor nu én voor de toekomst, daar ga je voor.
En blijft het daarbij? Of zie je ook een rol om vinger aan de pols te houden lang nadat de overeenkomst is gesloten? Doe je ook aan nazorg?
Nazorg bij financieel advies: verplicht of niet?
Het hoeft misschien niet altijd, wettelijk gezien. Dit hangt af van de afspraken die gemaakt zijn, schriftelijk of mondeling. Maar het is wel netjes. En vaak een kleine moeite. Bijvoorbeeld over premiedalingen van overlijdensrisicoverzekeringen, zodat je weer wat geld kunt besparen voor je klant. Nogmaals, wettelijk gezien hoeft dit niet. De nazorgplicht gaat niet zo ver dat een adviseur de consument moet informeren over algemene marktontwikkelingen. Hieronder vallen volgens de Kifid Commissie van Beroep ook premiedalingen van ORV’s.
Toch kan het lonen om net een stapje extra te zetten met je nazorg, zowel voor jezelf als voor je klant. Een morele plicht die helemaal niet zo lastig te organiseren is. Met een simpele nieuwsbrief informeer je in een keer je hele klantenbestand, snel en goedkoop. Je laat zien dat je interessante ontwikkelingen deelt waar de klant zijn voordeel mee kan doen, wat zeker zal worden gewaardeerd. Zonder veel inspanning blijf je in beeld en bouw je aan loyaliteit en vertrouwen.
Nazorg is dus eigenlijk een kleine moeite, maar geeft groot plezier. En grote kans dat die klant bij weer bij je aanklopt als hij opnieuw financieel advies nodig heeft.
P.s. wil je weten wat Contaqt voor jouw bedrijf kan betekenen? Plan dan eens een gratis strategiegesprek in.