Het AIDA-model is een klassiek marketingmodel dat in 1925 ontwikkeld is om te laten zien hoe reclame werkt.
Het AIDA-marketingmodel is voor de meeste marketeers de meest gebruikte methode om content te creëren. Deze methode is inmiddels al meer dan een eeuw oud, maar nog steeds van grote waarde in de dagelijkse praktijk. Want hoe interessant wordt het wanneer je dit model gaat toepassen op jouw website, nieuwsartikelen en email nieuwsbrief?
Aan de hand van de 4 stappen wordt het beslissingsproces van de consument in kaart gebracht, voordat er daadwerkelijk koop of gebruik van product of dienst plaatsvindt. De letters van AIDA staan voor aandacht (attention), interesse (interest), motiveren (desire) en actie (action).
De eerste stap van het AIDA-model begint met attention, ofwel de aandacht trekken van de consument. Het doel is om de consument bewust te maken dat het product bestaat. De meest voorkomende methode om de aandacht van de consument te trekken is door middel van massacommunicatie. Echter is massacommunicatie niet altijd de beste methode. Vaak is een meer persoonlijke communicatie namelijk een stuk effectiever!
Stap twee van het AIDA-model is interest en gaat in op de interesses van de consument. Wanneer het product niet de juiste interesse(s) van de consument benadert, kan het zijn dat de consument niet geïnteresseerd is en afhaakt. Probeer dus de juiste doelgroep te benaderen!
Nu je de aandacht en interesse hebt, is het tijd voor de volgende stap: verlangen creëren. In feite is het doel in deze stap de consument vertellen welke resultaten de voordelen gaan opleveren. Nadat je verlangen hebt gecreëerd, is de laatste stap het aanzetten tot actie.
Wist je dat de nieuwsartikelen die wij voor onze klanten schrijven óók volgens het AIDA principe zijn geschreven?
De laatste stap van het AIDA-model is action en betreft de daadwerkelijke actie van de consument. De consument is bewust van het product en de daarbij horende voordelen. Het doel van deze fase is de consument te bewegen het product te kopen. De consument moet de gelegenheid hebben om actie te ondernemen om het product te bemachtigen. Een mogelijke invulling van een reclame-uiting in deze fase is door de consument te informeren waar het product te verkrijgen is.
Er zijn allerlei situaties waarin de AIDA-formule je kan helpen je uitingen te structureren, bijvoorbeeld
Bedenk dat iemand die jou en jouw product nog niet kent, bovenstaande fases doorloopt en maak hem dat gemakkelijk dat te doen.
Wij zorgen ervoor dat al jouw klanten regelmatig van je horen zónder dat het jou extra tijd kost. Daar krijg je #blijeklanten van.
Lees hier hoe blij onze gebruikers met onze software zijnDankzij Contaqt blijven cliënten betrokken bij mijn bedrijf en tevens helpt het bij mijn zorgplicht.
Contaqt maakt het eenvoudig een nieuwbrief te versturen. Ik ervaar dat klanten het prettig vinden regelmatig wat van mij te horen. De tijdsbesparing kan ik gebruiken voor commerciële werkzaamheden."
Met Contaqt kan ik actuele berichten vol automatisch op onze website plaatsen, op onze social media kanalen verspreiden en via onze nieuwsbrief versturen. Een prima aanvulling binnen onze communicatiestrategie."
Naast de nieuwsbrief van Contaqt gebruik ik ook het programma bij het invullen van zorgplicht op mijn portefeuille. Met een simpele vragenlijst krijg ik inzicht in de wensen en wijzigingen van mijn relaties.
Wij zijn onlangs gestart met de nazorgscan. Dit met succes. Cliënten reageren erg enthousiast. Daarnaast heeft het voor extra omzet gezorgd.
Contaqt is voor mij een gebruikersvriendelijke tool die ik gebruik voor mijn nieuwsberichten. Het bespaart mij een hoop tijd.