Gebruik het AIDA model voor je communicatie

Het AIDA-model is een klassiek marketingmodel dat in 1925 ontwikkeld is om te laten zien hoe reclame werkt.

Het AIDA-marketingmodel is voor de meeste marketeers de meest gebruikte methode om content te creëren. Deze methode is inmiddels al meer dan een eeuw oud, maar nog steeds van grote waarde in de dagelijkse praktijk. Want hoe interessant wordt het wanneer je dit model gaat toepassen op jouw website, nieuwsartikelen en email nieuwsbrief?

Stappen van het AIDA model

Aan de hand van de 4 stappen wordt het beslissingsproces van de consument in kaart gebracht, voordat er daadwerkelijk koop of gebruik van product of dienst plaatsvindt. De letters van AIDA staan voor aandacht (attention), interesse (interest), motiveren (desire) en actie (action).

Attention (aandacht)

De eerste stap van het AIDA-model begint met attention, ofwel de aandacht trekken van de consument. Het doel is om de consument bewust te maken dat het product bestaat. De meest voorkomende methode om de aandacht van de consument te trekken is door middel van massacommunicatie. Echter is massacommunicatie niet altijd de beste methode. Vaak is een meer persoonlijke communicatie namelijk een stuk effectiever!

Interest (interesse)

Stap twee van het AIDA-model is interest en gaat in op de interesses van de consument. Wanneer het product niet de juiste interesse(s) van de consument benadert, kan het zijn dat de consument niet geïnteresseerd is en afhaakt. Probeer dus de juiste doelgroep te benaderen!

Desire (verlangen)

Nu je de aandacht en interesse hebt, is het tijd voor de volgende stap: verlangen creëren. In feite is het doel in deze stap de consument vertellen welke resultaten de voordelen gaan opleveren. Nadat je verlangen hebt gecreëerd, is de laatste stap het aanzetten tot actie.

Wist je dat de nieuwsartikelen die wij voor onze klanten schrijven óók volgens het AIDA principe zijn geschreven?

Action (actie)

De laatste stap van het AIDA-model is action en betreft de daadwerkelijke actie van de consument. De consument is bewust van het product en de daarbij horende voordelen. Het doel van deze fase is de consument te bewegen het product te kopen. De consument moet de gelegenheid hebben om actie te ondernemen om het product te bemachtigen. Een mogelijke invulling van een reclame-uiting in deze fase is door de consument te informeren waar het product te verkrijgen is.

Wanneer gebruik je het model?

Er zijn allerlei situaties waarin de AIDA-formule je kan helpen je uitingen te structureren, bijvoorbeeld

  • bij het opzetten van je website;
  • wanneer je een landing page schrijft;
  • wanneer je adressen voor je mailinglijst verzamelt;
  • bij het schrijven van een persbericht;
  • of bij het opzetten van een volledige reclame-campagne.

Bedenk dat iemand die jou en jouw product nog niet kent, bovenstaande fases doorloopt en maak hem dat gemakkelijk dat te doen.