Mag je eigenlijk wel zomaar een mailing of nieuwsbrief toesturen?

Moet je expliciet toestemming van je klanten hebben om een nieuwsbrief te mogen versturen?

Mag je al je klanten eigenlijk wel zomaar een mailing of nieuwsbrief toesturen?

Er blijkt veel verwarring te zijn. Tijd voor opheldering dus!

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) controleert of bedrijven zich aan het spamverbod houden. Ze hebben hiervoor een aantal regels opgesteld:

1. Zorg voor toestemming vooraf

Je hebt toestemming als de ontvanger van tevoren:

  • zelf heeft laten weten dat je berichten aan hen mag sturen, of...
  • ‘ja’ hebben geantwoord op een vraag of je berichten aan hen mag sturen. In de vraag moet duidelijk staan omschreven om wat voor berichten het gaat.

Zorg dat je dit tot 5 jaar na verzending kunt bewijzen. Je mag zelf bepalen hoe. Wat bijvoorbeeld niet telt: een vaag zinnetje in de algemene voorwaarden als ‘u geeft toestemming voor de ontvangst van mails van dit bedrijf en (geselecteerde) partners’.

2. Wees herkenbaar als afzender

Zet in elk bericht dat je uitstuurt wie je bent. Gebruik je eigen naam of bedrijfsnaam, geen alias of fantasienaam.

3. Maak afmelden makkelijk

Zet in elk bericht dat je uitstuurt duidelijk hoe de ontvangers zich kunnen afmelden als ze geen ongevraagde berichten meer willen krijgen. Zorg dat afmelden gratis en gemakkelijk is. Laat dus niet bijvoorbeeld eerst een vragenlijst invullen.

Volg je bovenstaande regels? dan is van spam geen sprake.

Wie spamt, riskeert een boete tot wel € 900.000,-. Ongevraagde wervende e‑mails, appjes of sms’jes uitsturen is verboden.

Hoe lossen wij dit voor je op?

Als je een mailing vanuit ons Contaqt systeem verstuurt, dan wordt hier automatisch een uitschrijflink aan toegevoegd zodat de ontvanger zich met één muisklik kan afmelden. Uiteraard ontvang jij hier een melding van.

Bestaande klanten

Bestaande klanten mag je ongevraagd berichten sturen over diensten of producten die te maken hebben met wat ze eerder hebben gekocht. Je hoeft dus niet opnieuw toestemming te vragen.

Verstuur je bijvoorbeeld een nieuwsbrief met interessante nieuwsartikelen over hypotheken en verzekeringen naar klanten die deze diensten bij je hebben afgesloten? Dan hoef je geen expliciete toestemming te vragen.

 

Dagelijks maken ruim 400 advieskantoren gebruik van ons platform.

Wij zorgen ervoor dat al jouw klanten regelmatig van je horen zónder dat het jou extra tijd kost. Daar krijg je #blijeklanten van.

Lees hier hoe blij onze gebruikers met onze software zijn
    
Persoonlijke benadering is erg prettig. Ze nemen echt de tijd.
Peter van Haaften
Van Haaften Advies
    
Alle nieuwsbrieven zijn kant-en-klaar. Ideaal!
Ricardo Piga
Unico Finance
    
"Het bespaart mij een hoop tijd"
S.M. (Suzanne) de Moor FFP
More Advice

Dankzij Contaqt blijven cliënten betrokken bij mijn bedrijf en tevens helpt het bij mijn zorgplicht.

Contaqt maakt het eenvoudig een nieuwbrief te versturen. Ik ervaar dat klanten het prettig vinden regelmatig wat van mij te horen. De tijdsbesparing kan ik gebruiken voor commerciële werkzaamheden."

Met Contaqt kan ik actuele berichten vol automatisch op onze website plaatsen, op onze social media kanalen verspreiden en via onze nieuwsbrief versturen. Een prima aanvulling binnen onze communicatiestrategie."

Naast de nieuwsbrief van Contaqt gebruik ik ook het programma bij het invullen van zorgplicht op mijn portefeuille. Met een simpele vragenlijst krijg ik inzicht in de wensen en wijzigingen van mijn relaties.

Wij zijn onlangs gestart met de nazorgscan. Dit met succes. Cliënten reageren erg enthousiast. Daarnaast heeft het voor extra omzet gezorgd.

Contaqt is voor mij een gebruikersvriendelijke tool die ik gebruik voor mijn nieuwsberichten. Het bespaart mij een hoop tijd.

Dit wil je lezen!

Gratis boek voor Financieel Adviseurs boordevol tips:

-Leer alles over jouw online kansen
-Zo versla je Independer!
-Betere marketing met beperkt budget
-Compleet stappenplan & gratis tools
-En nog veel meer...

Download gratis