Mag je eigenlijk wel zomaar een mailing of nieuwsbrief toesturen?

Moet je expliciet toestemming van je klanten hebben om een nieuwsbrief te mogen versturen?

Mag je al je klanten eigenlijk wel zomaar een mailing of nieuwsbrief toesturen?

Er blijkt veel verwarring te zijn. Tijd voor opheldering dus!

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) controleert of bedrijven zich aan het spamverbod houden. Ze hebben hiervoor een aantal regels opgesteld:

1. Zorg voor toestemming vooraf

Je hebt toestemming als de ontvanger van tevoren:

  • zelf heeft laten weten dat je berichten aan hen mag sturen, of...
  • ‘ja’ hebben geantwoord op een vraag of je berichten aan hen mag sturen. In de vraag moet duidelijk staan omschreven om wat voor berichten het gaat.

Zorg dat je dit tot 5 jaar na verzending kunt bewijzen. Je mag zelf bepalen hoe. Wat bijvoorbeeld niet telt: een vaag zinnetje in de algemene voorwaarden als ‘u geeft toestemming voor de ontvangst van mails van dit bedrijf en (geselecteerde) partners’.

2. Wees herkenbaar als afzender

Zet in elk bericht dat je uitstuurt wie je bent. Gebruik je eigen naam of bedrijfsnaam, geen alias of fantasienaam.

3. Maak afmelden makkelijk

Zet in elk bericht dat je uitstuurt duidelijk hoe de ontvangers zich kunnen afmelden als ze geen ongevraagde berichten meer willen krijgen. Zorg dat afmelden gratis en gemakkelijk is. Laat dus niet bijvoorbeeld eerst een vragenlijst invullen.

Volg je bovenstaande regels? dan is van spam geen sprake.

Wie spamt, riskeert een boete tot wel € 900.000,-. Ongevraagde wervende e‑mails, appjes of sms’jes uitsturen is verboden.

Hoe lossen wij dit voor je op?

Als je een mailing vanuit ons Contaqt systeem verstuurt, dan wordt hier automatisch een uitschrijflink aan toegevoegd zodat de ontvanger zich met één muisklik kan afmelden. Uiteraard ontvang jij hier een melding van.

Bestaande klanten

Bestaande klanten mag je ongevraagd berichten sturen over diensten of producten die te maken hebben met wat ze eerder hebben gekocht. Je hoeft dus niet opnieuw toestemming te vragen.

Verstuur je bijvoorbeeld een nieuwsbrief met interessante nieuwsartikelen over hypotheken en verzekeringen naar klanten die deze diensten bij je hebben afgesloten? Dan hoef je geen expliciete toestemming te vragen.

Ontdek de superkracht van nieuwsbrieven!

Download dit gratis Ebook en ontdek de superkracht van nieuwsbrieven

Stel je eens voor dat je een superkracht bezit waarmee je direct toegang hebt tot de aandacht en gedachten van je klanten. Een kracht waarmee je hun vertrouwen kan winnen, expertise tonen en sterke banden kan smeden. Nou, die superkracht bestaat en het heet e-mail! Lees er alles over in dit gratis ebook.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Dagelijks maken ruim 400 bedrijven gebruik van ons platform.

Wij zorgen ervoor dat al jouw klanten regelmatig van je horen zónder dat het jou extra tijd kost. Daar krijg je #blijeklanten van.

Lees hier hoe blij onze gebruikers met onze software zijn
    
Wij hebben destijds voor Contaqt gekozen omdat wij onze klanten graag via nieuwsbrieven wilde bereiken en dat ook wilde monitoren.
Shirani Arnken
Berkenrode Assurantiën
    
Contaqt maakt het eenvoudig een nieuwbrief te versturen. Dit bespaart mij veel tijd.
Wouter Geerlig
Geerlig Financieel Advies
    
Snelle en goede service van Contaqt. Daarnaast blijkt de nazorgscan een succes te zijn.
Kees Toebak
Kees Toebak Assurantiën B.V.

Dankzij Contaqt blijven cliënten betrokken bij mijn bedrijf en tevens helpt het bij mijn zorgplicht.

Contaqt maakt het eenvoudig een nieuwbrief te versturen. Ik ervaar dat klanten het prettig vinden regelmatig wat van mij te horen. De tijdsbesparing kan ik gebruiken voor commerciële werkzaamheden."

Met Contaqt kan ik actuele berichten vol automatisch op onze website plaatsen, op onze social media kanalen verspreiden en via onze nieuwsbrief versturen. Een prima aanvulling binnen onze communicatiestrategie."

Naast de nieuwsbrief van Contaqt gebruik ik ook het programma bij het invullen van zorgplicht op mijn portefeuille. Met een simpele vragenlijst krijg ik inzicht in de wensen en wijzigingen van mijn relaties.

Wij zijn onlangs gestart met de nazorgscan. Dit met succes. Cliënten reageren erg enthousiast. Daarnaast heeft het voor extra omzet gezorgd.

Contaqt is voor mij een gebruikersvriendelijke tool die ik gebruik voor mijn nieuwsberichten. Het bespaart mij een hoop tijd.

Blog artikel
Lees verder

Maak jouw nieuwsbrief onweerstaanbaar met deze tips!

Blog artikel
Lees verder

Zijn sociale media de baas of ben jij dat?

Blog artikel
Lees verder

‘Je/jij’ of ‘u’ in de nieuwsbrief - Wat is de beste aanspreekvorm?