Moet je expliciet toestemming van je klanten hebben om een nieuwsbrief te mogen versturen?
Er blijkt veel verwarring te zijn. Tijd voor opheldering dus!
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) controleert of bedrijven zich aan het spamverbod houden. Ze hebben hiervoor een aantal regels opgesteld:
Je hebt toestemming als de ontvanger van tevoren:
Zorg dat je dit tot 5 jaar na verzending kunt bewijzen. Je mag zelf bepalen hoe. Wat bijvoorbeeld niet telt: een vaag zinnetje in de algemene voorwaarden als ‘u geeft toestemming voor de ontvangst van mails van dit bedrijf en (geselecteerde) partners’.
Zet in elk bericht dat je uitstuurt wie je bent. Gebruik je eigen naam of bedrijfsnaam, geen alias of fantasienaam.
Zet in elk bericht dat je uitstuurt duidelijk hoe de ontvangers zich kunnen afmelden als ze geen ongevraagde berichten meer willen krijgen. Zorg dat afmelden gratis en gemakkelijk is. Laat dus niet bijvoorbeeld eerst een vragenlijst invullen.
Volg je bovenstaande regels? dan is van spam geen sprake.
Wie spamt, riskeert een boete tot wel € 900.000,-. Ongevraagde wervende e‑mails, appjes of sms’jes uitsturen is verboden.
Als je een mailing vanuit ons Contaqt systeem verstuurt, dan wordt hier automatisch een uitschrijflink aan toegevoegd zodat de ontvanger zich met één muisklik kan afmelden. Uiteraard ontvang jij hier een melding van.
Bestaande klanten mag je ongevraagd berichten sturen over diensten of producten die te maken hebben met wat ze eerder hebben gekocht. Je hoeft dus niet opnieuw toestemming te vragen.
Verstuur je bijvoorbeeld een nieuwsbrief met interessante nieuwsartikelen over hypotheken en verzekeringen naar klanten die deze diensten bij je hebben afgesloten? Dan hoef je geen expliciete toestemming te vragen.