Mijn klant zit niet op nieuwsbrieven te wachten. Dat is de stellige overtuiging van veel adviseurs. Maar klopt dat wel?
Waar komt die overtuiging vandaan?
Die overtuiging is vaak gebaseerd op verkeerde veronderstellingen. Je hebt vermoedelijk zelf een hekel aan een volle mailbox met alleen met acties van bedrijven. Om die reden verwacht je dat jouw klanten ook niet op nieuwsbrieven zitten te wachten.
Dat begrijpen wij volkomen. Daar hebben we zelf ook een hekel aan.
Cijfers liegen niet
Laten we eens naar de cijfers kijken. Onze gebruikers versturen immers al jaren nieuwsbrieven naar hun klanten. We hebben dus een behoorlijke database met statistieken opgebouwd.

Uit deze cijfers blijkt dat maar liefst gemiddeld 44% de nieuwsbrief opent. En dat is erg goed! Als we naar het gemiddelde in Nederland voor alle branches kijken dan ligt het percentage rond de 38% (Cijfers: DDMA Nationale E-mail Benchmark)
Waarom zo'n goede score?
Dat ligt aan de onderwerpen van de nieuwsbrief. Uit de statistieken blijkt dat consumenten graag lezen over alles dat met geld te maken heeft.
Daarnaast zijn de nieuwsbrieven informatief van aard. Dat weet de lezer ook te waarderen. Het is prima om af en toe een commerciële nieuwsbrief te versturen, mits de verhouding informatie / commercie maar gezond blijft.
Niet geschoten is toch raak?
Ook al heeft je klant de nieuwsbrief niet gelezen dan is de verzending toch waardevol geweest. Je bent weer even in zijn mailbox verschenen en daarmee -heel kort- op zijn netvlies. Dit draagt bij aan de (onbewuste) merkbeleving.
Regelmaat helpt
Uit de statistieken blijkt ook dat de openingspercentages toenemen zodra je regelmatig een nieuwsbrief verstuurt. Daarom adviseren wij minimaal tweemaal per maand een nieuwsbrief te versturen.
Aan de slag?
Wil je direct aan de slag? Dan hebben we 2 oplossingen voor je. Allereerst kun je (met een beetje hulp van ons) het zelf doen. Ga je voor totale gemak? Dan kun je ook alles aan ons uitbesteden.