Online bedreigingen
De online wereld verandert in een razend tempo. Vergelijkingswebsites als Independer en Moneywise winnen met gigantische marketingbudgetten steeds meer marktaandeel voor zich. Een ontwikkeling die door veel financieel adviseurs angstig in de gaten wordt gehouden.
Ook treden er steeds meer aanbieders rechtstreeks tot de online markt toe. Bijvoorbeeld Lemonade of Laka. Je krijgt dus steeds meer te maken met online concurrentie.
Jouw klanten zijn trouw, toch?
"Ach... dat zal wel meevallen toch? Mijn klanten zijn trouw en die gaan niet online shoppen." Zo denken veel van jouw collegae advieskantoren erover. Ze zijn niet bang voor deze online concurrenten omdat ze de verwachting (of eigenlijk hoop) hebben dat klanten automatisch aan hun denken als ze een hypotheek of verzekering nodig hebben.
Uit onderzoek blijkt echter dat consumenten steeds meer tijd doorbrengen op dergelijke vergelijkingssites. De kans is dus groot dat jouw klanten dit ook doen en daarmee via de achterdeur verdwijnen.
Independer verslaan
Wil je Independer online verslaan? Daar kan ik kort over zijn: dat lukt je niet.
Al deze online bedrijven hebben één ding gemeen: ze lijken over oneindige marketingbudgetten te beschikken. Daardoor zijn ze in staat om eenvoudig Google Advertenties voor jouw neus weg te kapen. Ook hebben deze bedrijven een indrukwekkend team met specialisten die hun websites dagelijks aanpassen qua blog berichten en optimaliseren voor SEO. Die mogelijkheden heb jij als (klein) zelfstandig financieel advieskantoor simpelweg niet.
Check het zelf maar eens door in google 'onafhankelijk hypotheekadvies' of 'hypotheken vergelijken' in te typen. Je zult zien dat de top 25 posities ingenomen worden door de grote jongens zoals Hypotheker, Hypotheekshop, Rabobank enzovoort.
Hoe kun je dan wél Independer verslaan?
Dat antwoord is simpel: ga gewoon de strijd niet aan. Dat klinkt als een open deur, en dat is het ook. Zorg er simpelweg voor dat je klant geen reden heeft om online verzekeringen en hypotheken te vergelijken.
Dit doe je door een warme band met je klanten op te bouwen. Laat regelmatig iets van je horen. Geef hem aandacht. Zorg ervoor dat jij de go-to expert bent voor al zijn financiële vragen.
Heb je zelf geen tijd om regelmatig contact met je klant te onderhouden? Dan kun je onze nieuwsbriefmodule en nazorgscan inzetten. Hiermee creëer je maar liefst 15 contactmomenten per jaar. Door al deze micro-contact momenten blijf jij continue op het netvlies van je klant. Hierdoor vergroot je de kans dat ze jou gaan bellen in plaats van vergelijkingssites te bezoeken.
Het omgekeerde geldt ook. Als jij járen niets van je laat horen dan raak je uit beeld. Onbekend maakt immers onbemind. Wacht dus niet langer en probeer onze modules zelf eens uit. Via deze pagina maak je eenvoudig een demo aan.