Je investeert in je website en je online vindbaarheid. Maar jouw inspanningen zijn zinloos als je deze 3 fouten maakt. Ontdek of jij ze maakt en hoe je ze oplost »
Je website is vaak het eerste contactpunt tussen jouw bedrijf en een potentiële klant. Dus zet je je beste beentje voor: een gelikt ontwerp, je investeert in je vindbaarheid in Google… en toch verlies je bezoekers! Niet omdat je website slecht is, of er geen nuttige informatie op te vinden is. Nee, vaak haken je bezoekers af door 3 fouten die eenvoudig te voorkomen zijn. Welke? Dat vertellen we je graag!
Normale omgangsvormen gelden niet op je website, dus laat ze los. Heb jij op je homepage nog iets staan in de strekking van “Welkom op mijn website”? Log dan nu in op jouw CMS en haal het weg. Ja echt, nu!
Je bedoelt het hartstikke goed, natuurlijk, en bij een echte ontmoeting is het helemaal niet vreemd om je bezoeker welkom te heten. Maar op het web gelden andere regels: je bezoeker weet al dat hij op jouw website is en is op zoek naar iets anders. Nuttige informatie. Dat is dus geen welkomstpraatje.
De eerste alinea op je website kun je veel beter benutten om je bezoeker direct bij de lurven te grijpen. Laat zien dat je zijn uitdagingen begrijpt en maak hem nieuwsgierig naar jouw oplossingen die hem helpen met zijn probleem. Doe je dat niet, dan besluit die bezoeker binnen een paar seconden nog even verder te kijken. Niet bij jou, maar op de website van je concurrent.
Een krachtige opening is trouwens ook beter voor je vindbaarheid in Google. Want de crawlers van de zoekgigant scannen onder andere de eerste zinnen op de homepage van je website om de kern ervan te bepalen. En de kern van jouw website is toch niet ‘Welkom’? Nee, je wilt scoren op relevante zoekwoorden! Dus, vervang die welkomsttekst door een pakkende eerste zin, boei je bezoeker en verover de zoekresultaten.
De tweede veelgemaakte fout is nog een voorbeeld van goede bedoelingen en manieren. We zien regelmatig op de homepage van adviseurs en praktijken dat de eigenaar zich voorstelt. Uiteraard is het belangrijk dat je websitebezoekers weten wie je bent en wat je drijft. Maar je homepage is daar niet de geschikte plaats voor.
Ook hier geldt, dat je de kostbare ruimte op je homepage beter aan andere dingen kunt besteden. Je bezoeker is op zoek naar een oplossing en leest iedere tekst vanuit de gedachte ‘Wat levert het mij op?’ Reserveer je homepage dus voor zaken die voor je bezoeker direct belangrijk zijn. Kom direct to the point. Want anders ben je die potentiële klant direct weer kwijt.
Natuurlijk moet je wel aandacht besteden aan je eigen presentatie. Dat doe je niet op je homepage, maar op een andere pagina, zoals je ‘Over ons’-pagina. Daar mag je ook best je menselijke kant laten zien: vertel gerust dat je getrouwd bent, kinderen hebt, welke hobby’s of idealen je hebt. Dat zorgt namelijk voor een stukje binding: je bezoeker herkent een deel van zichzelf in jou, vindt je sympathiek en gunt je daardoor de business.
Vertel jij je klanten dat je ‘onafhankelijk’ bent? Ook dan mag je direct inloggen op je website en dat woord schrappen. Het is namelijk een loze term die jouw bezoeker helemaal niets zegt. En daarnaast beweren ook vrijwel al je concurrenten ‘onafhankelijk’ te zijn. De term ‘onafhankelijk’ maakt jou dus helemaal niet onderscheidend. Laat liever zien waarin je wél wezenlijk anders bent dan je concurrentie.
Wij zorgen ervoor dat al jouw klanten regelmatig van je horen zónder dat het jou extra tijd kost. Daar krijg je #blijeklanten van.
Lees hier hoe blij onze gebruikers met onze software zijnDankzij Contaqt blijven cliënten betrokken bij mijn bedrijf en tevens helpt het bij mijn zorgplicht.
Contaqt maakt het eenvoudig een nieuwbrief te versturen. Ik ervaar dat klanten het prettig vinden regelmatig wat van mij te horen. De tijdsbesparing kan ik gebruiken voor commerciële werkzaamheden."
Met Contaqt kan ik actuele berichten vol automatisch op onze website plaatsen, op onze social media kanalen verspreiden en via onze nieuwsbrief versturen. Een prima aanvulling binnen onze communicatiestrategie."
Naast de nieuwsbrief van Contaqt gebruik ik ook het programma bij het invullen van zorgplicht op mijn portefeuille. Met een simpele vragenlijst krijg ik inzicht in de wensen en wijzigingen van mijn relaties.
Wij zijn onlangs gestart met de nazorgscan. Dit met succes. Cliënten reageren erg enthousiast. Daarnaast heeft het voor extra omzet gezorgd.
Contaqt is voor mij een gebruikersvriendelijke tool die ik gebruik voor mijn nieuwsberichten. Het bespaart mij een hoop tijd.