We krijgen allemaal tientallen e-mails per dag. Sommige openen we gretig, andere belanden ongeopend in de prullenbak. Wat maakt het verschil? Ontdek hoe jij e-mails kunt maken die je klanten wél wille
Stel je een situatie voor waarin je 's ochtends je inbox opent. Je ziet tientallen ongelezen e-mails. Sommige negeer je direct, andere openen je nieuwsgierig. Wat maakt dat je de ene e-mail als waardevol ziet en de andere als irritante spam? In de wereld van financieel advies is dit een cruciaal onderscheid, vooral als je wilt dat jouw e-mails gelezen en gewaardeerd worden.
Het scenario is herkenbaar voor veel professionals. Je wilt contact houden met je klanten, maar je wilt niet overkomen als een spammer. Je wilt waarde bieden, maar je bent bang dat je e-mails ongelezen in de prullenbak belanden. Hoe vind je de juiste balans?
Het verschil tussen spam en waardevolle e-mails zit hem in drie kernpunten: relevantie, timing en inhoud.
Relevantie: Waardevolle e-mails spreken direct tot de behoeften en interesses van de ontvanger. Ze bieden informatie of oplossingen die aansluiten bij de situatie van de klant. Spam daarentegen is vaak een schot hagel, gericht op iedereen en daardoor relevant voor niemand.
Timing: Goede e-mailmarketing respecteert de tijd van de ontvanger. Het gaat niet om dagelijks bombarderen, maar om het juiste moment kiezen. Onderzoek toont aan dat e-mails die op het juiste moment worden verstuurd, tot 70% hogere open rates hebben.
Inhoud: De inhoud van waardevolle e-mails is informatief, behulpzaam of inspirerend. Ze bieden echte waarde, of dat nu door nuttige tips, relevante updates of interessante inzichten is. Spam daarentegen is vaak alleen gericht op verkopen, zonder echte waarde te bieden.
Het goede nieuws? E-mailmarketing, mits goed uitgevoerd, is nog steeds een van de meest effectieve marketingkanalen. Met een gemiddelde ROI van $42 voor elke geïnvesteerde dollar, overtreft het veruit sociale media en andere digitale kanalen.
Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw e-mails in de categorie 'waardevol' vallen? Hier zijn enkele tips:
Het creëren van waardevolle e-mails kost tijd en energie. Tijd die je als professional wellicht liever aan je klanten besteedt. Hier komt Contaqt om de hoek kijken. Met onze kant-en-klare nieuwsbrieven, specifiek ontwikkeld voor jouw branche, kun je consistent waardevolle content delen met je klanten, zonder er zelf uren aan te besteden.
Door gebruik te maken van professioneel opgestelde nieuwsbrieven, zorg je ervoor dat je e-mails altijd in de categorie 'waardevol' vallen. Je bouwt een sterkere band op met je klanten, blijft top-of-mind en verhoogt de kans op herhaalaankopen of doorverwijzingen.
Kortom, het verschil tussen spam en waardevolle e-mails zit hem in de aandacht die je besteedt aan de behoeften van je ontvangers. Met de juiste aanpak en tools kun je ervoor zorgen dat jouw e-mails niet alleen geopend worden, maar ook gewaardeerd en bewaard. En dat is precies waar Contaqt je bij kan helpen.
Wij zorgen ervoor dat al jouw klanten regelmatig van je horen zónder dat het jou extra tijd kost. Daar krijg je #blijeklanten van.
Lees hier hoe blij onze gebruikers met onze software zijnDankzij Contaqt blijven cliënten betrokken bij mijn bedrijf en tevens helpt het bij mijn zorgplicht.
Contaqt maakt het eenvoudig een nieuwbrief te versturen. Ik ervaar dat klanten het prettig vinden regelmatig wat van mij te horen. De tijdsbesparing kan ik gebruiken voor commerciële werkzaamheden."
Met Contaqt kan ik actuele berichten vol automatisch op onze website plaatsen, op onze social media kanalen verspreiden en via onze nieuwsbrief versturen. Een prima aanvulling binnen onze communicatiestrategie."
Naast de nieuwsbrief van Contaqt gebruik ik ook het programma bij het invullen van zorgplicht op mijn portefeuille. Met een simpele vragenlijst krijg ik inzicht in de wensen en wijzigingen van mijn relaties.
Wij zijn onlangs gestart met de nazorgscan. Dit met succes. Cliënten reageren erg enthousiast. Daarnaast heeft het voor extra omzet gezorgd.
Contaqt is voor mij een gebruikersvriendelijke tool die ik gebruik voor mijn nieuwsberichten. Het bespaart mij een hoop tijd.