Waarom ziet niet iedereen mijn Facebook post?

Het organisch bereik van Facebookberichten daalt al jaren. Daar heeft jouw bedrijfspagina last van. We leggen je uit waarom niet iedereen jouw berichten ziet »

Ontdek de superkracht van nieuwsbrieven!

Benieuwd waarom je beter kunt investeren in je mailinglijst dan in social media? Je leest het in dit gratis ebook!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Waarom ziet niet iedereen mijn Facebook post?

Je hoopt dat iedereen die jouw bedrijfspagina op Facebook volgt, ook jouw updates en berichten ziet. Helaas is niets minder waar: het organisch bereik van Facebook daalt al sinds 2014. We vertellen je graag waar dat door komt!

Wat is organisch bereik op Facebook?

Op Facebook heb je twee soorten bereik. Het organisch bereik is het bereik waar je niet voor betaalt. De mensen die jouw pagina volgen zien jouw updates. Helaas daalt dit organisch bereik. Op dit moment is het zo dat het organische bereik nog maar 5,2 procent is.

Tegenover het gratis, organische bereik staat het bereik waar je wél voor betaalt: advertenties en berichten die je sponsort of boost. Het algoritme dat Facebook gebruikt om te bepalen welke updates zichtbaar zijn in de feed van je volgers, speelt daar een grote rol in.

Waarom gebruikt Facebook een algoritme?

Algoritmes worden overal gebruikt. Facebook gebruikt haar algoritme om ervoor te zorgen dat gebruikers van het platform een prettige gebruikerservaring hebben. Sinds 2014 wordt er namelijk zóveel op Facebook geplaatst, dat je horendol zou worden als je als gebruiker alle berichten en statusupdates van je vrienden zou zien. Daarom gebruikt Facebook een algoritme om hier een selectie uit te maken. Gebruikers krijgen daardoor niet te veel updates te zien, maar ook niet te weinig.

Hoe werkt dat Facebook-algoritme?

Het algoritme van Facebook verandert regelmatig. Het algoritme dat Facebook nu gebruikt, gebruikt de voorkeuren van de gebruikers om te bepalen wat er in de feed verschijnt. Daarvoor maakt het gebruik van machine learning. Zo weet het wat gebruikers leuk of interessant vinden. Als iemand bijvoorbeeld nooit op video’s reageert, zal diegene dus minder video’s te zien krijgen.

Maar het algoritme is daarnaast ook zo ingericht, dat berichten van vrienden en kennissen voorrang krijgen bóven berichten van bedrijfspagina’s. Zo probeert Facebook meer nadruk op het verbinden van mensen te leggen. Daar kun je als ondernemer niet zo veel aan doen, helaas.

Tips voor meer organisch bereik op Facebook

Nu kun je natuurlijk gaan adverteren om meer zichtbaarheid te creëren, maar er zijn ook andere manieren waarop je ervoor kunt zorgen dat meer mensen jouw berichten zien. We geven je een paar tips:

  • Wees persoonlijk en transparant
  • Zorg voor variatie in het format van je berichten
  • Deel niet alleen links naar externe content
  • Ga het gesprek aan met je volgers

En als je één van je berichten het heel goed doet, kun je hem nog een boost geven. Op die manier zorg je voor meer bereik, zonder er al teveel geld aan uit te geven!

Dagelijks maken ruim 400 bedrijven gebruik van ons platform.

Wij zorgen ervoor dat al jouw klanten regelmatig van je horen zónder dat het jou extra tijd kost. Daar krijg je #blijeklanten van.

Lees hier hoe blij onze gebruikers met onze software zijn
    
Cliënten reageren erg enthousiast. De scan bewijst nu als zijn toegevoegde waarde.
Leen Winter
Winter Financiële Diensten
    
Contaqt helpt enorm bij het leveren van wettelijke nazorg
René Wassink
Consulting
    
Wij zijn heel enthousiast over Contaqt!
Susan van der Graaf
De HypotheekAcademie

Dankzij Contaqt blijven cliënten betrokken bij mijn bedrijf en tevens helpt het bij mijn zorgplicht.

Contaqt maakt het eenvoudig een nieuwbrief te versturen. Ik ervaar dat klanten het prettig vinden regelmatig wat van mij te horen. De tijdsbesparing kan ik gebruiken voor commerciële werkzaamheden."

Met Contaqt kan ik actuele berichten vol automatisch op onze website plaatsen, op onze social media kanalen verspreiden en via onze nieuwsbrief versturen. Een prima aanvulling binnen onze communicatiestrategie."

Naast de nieuwsbrief van Contaqt gebruik ik ook het programma bij het invullen van zorgplicht op mijn portefeuille. Met een simpele vragenlijst krijg ik inzicht in de wensen en wijzigingen van mijn relaties.

Wij zijn onlangs gestart met de nazorgscan. Dit met succes. Cliënten reageren erg enthousiast. Daarnaast heeft het voor extra omzet gezorgd.

Contaqt is voor mij een gebruikersvriendelijke tool die ik gebruik voor mijn nieuwsberichten. Het bespaart mij een hoop tijd.

Lees verder

Stop met zenden, start met luisteren: Maak je nieuwsbrief interactief

Lees verder

Sociaal én persoonlijk: Hoe e-mail en social media elkaar versterken

Lees verder

Bang voor uitschrijvers? Waarom je dat juist moet toejuichen