Waarom ziet niet iedereen mijn Facebook post?

Het organisch bereik van Facebookberichten daalt al jaren. Daar heeft jouw bedrijfspagina last van. We leggen je uit waarom niet iedereen jouw berichten ziet »

Waarom ziet niet iedereen mijn Facebook post?

Je hoopt dat iedereen die jouw bedrijfspagina op Facebook volgt, ook jouw updates en berichten ziet. Helaas is niets minder waar: het organisch bereik van Facebook daalt al sinds 2014. We vertellen je graag waar dat door komt!

Wat is organisch bereik op Facebook?

Op Facebook heb je twee soorten bereik. Het organisch bereik is het bereik waar je niet voor betaalt. De mensen die jouw pagina volgen zien jouw updates. Helaas daalt dit organisch bereik. Op dit moment is het zo dat het organische bereik nog maar 5,2 procent is.

Tegenover het gratis, organische bereik staat het bereik waar je wél voor betaalt: advertenties en berichten die je sponsort of boost. Het algoritme dat Facebook gebruikt om te bepalen welke updates zichtbaar zijn in de feed van je volgers, speelt daar een grote rol in.

Waarom gebruikt Facebook een algoritme?

Algoritmes worden overal gebruikt. Facebook gebruikt haar algoritme om ervoor te zorgen dat gebruikers van het platform een prettige gebruikerservaring hebben. Sinds 2014 wordt er namelijk zóveel op Facebook geplaatst, dat je horendol zou worden als je als gebruiker alle berichten en statusupdates van je vrienden zou zien. Daarom gebruikt Facebook een algoritme om hier een selectie uit te maken. Gebruikers krijgen daardoor niet te veel updates te zien, maar ook niet te weinig.

Hoe werkt dat Facebook-algoritme?

Het algoritme van Facebook verandert regelmatig. Het algoritme dat Facebook nu gebruikt, gebruikt de voorkeuren van de gebruikers om te bepalen wat er in de feed verschijnt. Daarvoor maakt het gebruik van machine learning. Zo weet het wat gebruikers leuk of interessant vinden. Als iemand bijvoorbeeld nooit op video’s reageert, zal diegene dus minder video’s te zien krijgen.

Maar het algoritme is daarnaast ook zo ingericht, dat berichten van vrienden en kennissen voorrang krijgen bóven berichten van bedrijfspagina’s. Zo probeert Facebook meer nadruk op het verbinden van mensen te leggen. Daar kun je als ondernemer niet zo veel aan doen, helaas.

Tips voor meer organisch bereik op Facebook

Nu kun je natuurlijk gaan adverteren om meer zichtbaarheid te creëren, maar er zijn ook andere manieren waarop je ervoor kunt zorgen dat meer mensen jouw berichten zien. We geven je een paar tips:

  • Wees persoonlijk en transparant
  • Zorg voor variatie in het format van je berichten
  • Deel niet alleen links naar externe content
  • Ga het gesprek aan met je volgers

En als je één van je berichten het heel goed doet, kun je hem nog een boost geven. Op die manier zorg je voor meer bereik, zonder er al teveel geld aan uit te geven!

Meer weten? Vraag een demo aan.

Zien is geloven toch? In een demo leggen we je graag uit wat de mogelijkheden zijn én wat het verschil is tussen onze basis en Premium abonnement.

Ruim 400 advieskantoren kiezen al voor Contaqt.

De mailinglijst die geld kost in plaats van oplevert

Lees verder

De €25.000 fout die 9 van de 10 adviseurs maken

Lees verder

Van volger naar klant: zo zet je social media in voor je mailinglijst

Lees verder