Je eerste nieuwsbrief staat klaar voor verzending. Op welke dag kun je dat het beste doen?
Ik had je graag een helder en eenvoudig antwoord gegeven op deze veelgestelde vraag, maar helaas, dat antwoord is er niet. Er is nu eenmaal niet zoiets als één perfecte dag en één perfect tijdstip om je nieuwsbrief te versturen. Stel je voor: je inbox zou ontploffen als iedereen op dit moment ging versturen! Jaarlijks wordt er een groot onderzoek gedaan. Uit de resultaten blijkt dat het bepalend is of je naar consumenten of naar je zakelijke relaties een nieuwsbrief verstuurt, en in welke branche je zit.
Uit dit onderzoek blijkt dat over het algemeen de responseratio’s op maandag tot vrijdag weinig verschil vertonen. Experimenteer daarom op welke dag je jouw e-mailing het beste kunt verzenden. Welke dag is voor jouw doelgroep het meest geschikt? Mogelijk krijg je meer response op de e-mailing, wanneer je deze op een andere dag verstuurt dan de meeste ondernemingen in Nederland.
Tip: zakelijke nieuwsbrieven
Bedrijven krijgen doorgaans de hele dag email binnen. Om jouw nieuwsbrief op te laten vallen kun je je richten op de lunchpauze of het einde van de middag. Die momenten zijn vaak het rustigst.
Let op. De vrijdagmiddag is een populaire middag om vrij te nemen. Sla die dus liever over.
Tip: nieuwsbrieven voor consumenten
Consumenten lezen hun e-mail over het algemeen in hun vrije tijd (het weekend en de avonduren). Richt jij je voornamelijk op particulieren? Mail ze dan 's avonds of juist in het weekend.
Dit is nog belangrijker...
Heb je eenmaal bewust voor een bepaalde dag en tijdstip gekozen, probeer je daar dan aan te houden. Voor je lezers is het prettig om te weten dat ze bijvoorbeeld iedere donderdagochtend of iedere eerste maandag van de maand van jou horen. In het gunstigste geval gaan je relaties erop rekenen en er zelfs naar uitkijken!
Kortom; de dag of het tijdstip maken eigenlijk niet zo heel veel uit. Regelmaat is veel belangrijker.