Wat is een Call To Action?

Met het plaatsen van een speciale button (ook wel call-to-action genoemd) kun je websitebezoekers sturen.

Het antwoord op deze vraag is eenvoudig. Hiermee kun jij de volgende stap bepalen die een websitebezoeker zou moeten maken. Je hebt toch immers een bepaald doel met je website? Bijvoorbeeld 'een berekening maken' of 'contact opnemen'.

Door de bomen het bos niet zien...

Mensen lezen niet elk woord op je website (gemiddeld slechts 25%). Ze scannen de pagina door te zoeken naar kernwoorden, kopjes en opsommingen. Zorg er dus ten eerste voor dat de teksten op je website lekker kort zijn. Knip vervolgens de pagina op in meerder subkopjes. Dit vergemakkelijkt het lezen.

Neem de bezoeker aan de hand

Het nadeel van een website is dat jij niet achter de lezer kunt gaan staan en kunt aangeven waar hij nu op moet klikken. Met het plaatsen van een speciale button (ook wel call-to-action genoemd) kun je dit sturen. Je neemt de bezoeker als het ware mee aan de hand door je website totdat hij is aangekomen op de pagina die voor jou het meest interessant is (bijvoorbeeld de contact pagina).

Een paar tips voor een goede call-to-action

Tip 1: gebruik werkwoorden

'Download de voorwaarden', 'Neem contact op' of 'Bereken het zelf'. Dit zijn allemaal voorbeelden van een goede call-to-actions. Begin de button met een werkwoord die duidelijk maakt wat je van de bezoeker verlangt.

Tip 2: wees duidelijk

Vertel in een paar woorden wat de lezer kan verwachten. Dus niet: 'klik hier om onze brochure te downloaden' maar 'download brochure'.

Tip 3: laat de button opvallen

Zorg dat je call-to-action button goed opvalt door een contrasterende kleur te gebruiken. Is je website overwegend bruin? kies dan een felle groene kleur zodat het eruit springt. Kies voor een grote knop en plaats er voldoende ruimte omheen. Zo zorg je ervoor dat de ogen van de websitebezoeker er naar toe worden getrokken.

Tip 4: zorg voor een goede landingspagina

Je ziet regelmatig dat er veel tijd besteed is aan het maken en plaatsen van een goede call-to-action knop, maar minder tijd aan de vervolgstap... Zorg er dus voor dat de 'landingspagina' na het klikken op een call-to-action precies aansluit bij het verwachtingspatroon.