Auteursrecht - Hoe zit het met afbeeldingen?

Ook op afbeeldingen zit auteursrecht. Maar hoe zit dat precies? En geldt het ook voor foto’s op social media?

Ontdek de superkracht van nieuwsbrieven!

Benieuwd waarom je beter kunt investeren in je mailinglijst dan in social media? Je leest het in dit gratis ebook!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Auteursrecht - Hoe zit het met afbeeldingen?

Ook op afbeeldingen zit auteursrecht. Maar hoe zit dat precies? En geldt het ook voor foto’s op social media?

Wat is het auteursrecht

Het auteursrecht is het uitsluitende recht van een maker van letterkunde, wetenschap of kunst, om dat werk openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens beperkingen bij de wet gesteld. Kortom, de maker van het beeld is de rechthebbende en dus de baas. Officieel gezien geldt dit pas als een afbeelding voldoende creatief is, maar toch zijn ook veel eenvoudige foto’s auteursrechtelijk beschermd.

Auteursrecht op social media

Op social media werkt het auteursrecht niet anders. Zodra jij iets plaats, is het niet vrij te gebruiken door iedereen. Je mag als gebruiker iets delen door de deelknop te gebruiken, mits het een openbaar account is natuurlijk. Wel geef je door iets te delen op social media het desbetreffende medium een uitgebreide licentie. Dat betekent dat zij de afbeelding mogen delen, kopiëren, wijzigen en sublicenties mogen verlenen.

Vraag toestemming

Door zonder toestemming een afbeelding te gebruiken die auteursrechtelijk beschermd is,  kun je een schadeclaim ontvangen. Plaats dus niet zomaar een afbeelding in je blog, nieuwsbrief of social media post. Dit kan je een flinke boete opleveren. Jij hebt als gebruiker- de plicht om te onderzoeken wie het auteursrecht op een afbeelding bezit.

Zo kan het wel

Creative Commons biedt auteurs, kunstenaars, wetenschappers, docenten en alle andere creatieve makers de vrijheid om op een flexibele manier met hun auteursrechten om te gaan. Met een keuze uit zes (gratis) beschikbare standaard licenties bepaalt de auteursrechthebbende in welke mate zijn of haar werk verder verspreid mag worden en onder welke voorwaarden dit mag.

Bij CC0 licenties mag je de foto's vrij downloaden en gebruiken zoals jij wilt, zonder een naamsvermelding of licentie. Hieronder vind je een overzicht aan van een aantal websites die wij vaak zelf ook gebruiken:

Dagelijks maken ruim 400 bedrijven gebruik van ons platform.

Wij zorgen ervoor dat al jouw klanten regelmatig van je horen zónder dat het jou extra tijd kost. Daar krijg je #blijeklanten van.

Lees hier hoe blij onze gebruikers met onze software zijn
    
Ik werk al jaren met Contaqt en ben er erg blij met de heldere nieuwsbrieven die worden gemaakt voor mijn klanten!
Johan van Houwelingen
Van Houwelingen financiële diensten
    
Continue stroom aan relevante onderwerpen
Michel Dijk
ThuisInGeld
    
"Eenvoudig in gebruik!"
Heleen van den Bos
Hypotheken

Dankzij Contaqt blijven cliënten betrokken bij mijn bedrijf en tevens helpt het bij mijn zorgplicht.

Contaqt maakt het eenvoudig een nieuwbrief te versturen. Ik ervaar dat klanten het prettig vinden regelmatig wat van mij te horen. De tijdsbesparing kan ik gebruiken voor commerciële werkzaamheden."

Met Contaqt kan ik actuele berichten vol automatisch op onze website plaatsen, op onze social media kanalen verspreiden en via onze nieuwsbrief versturen. Een prima aanvulling binnen onze communicatiestrategie."

Naast de nieuwsbrief van Contaqt gebruik ik ook het programma bij het invullen van zorgplicht op mijn portefeuille. Met een simpele vragenlijst krijg ik inzicht in de wensen en wijzigingen van mijn relaties.

Wij zijn onlangs gestart met de nazorgscan. Dit met succes. Cliënten reageren erg enthousiast. Daarnaast heeft het voor extra omzet gezorgd.

Contaqt is voor mij een gebruikersvriendelijke tool die ik gebruik voor mijn nieuwsberichten. Het bespaart mij een hoop tijd.

Lees verder

Stop met zenden, start met luisteren: Maak je nieuwsbrief interactief

Lees verder

Sociaal én persoonlijk: Hoe e-mail en social media elkaar versterken

Lees verder

Bang voor uitschrijvers? Waarom je dat juist moet toejuichen