Zorg ervoor dat je nieuwsbrief ‘mobile first’ is
Waarop lees jij meestal een nieuwsbrief? Doe je dat op je computer of op je telefoon?
Mobile first
Uit onze statistieken blijkt dat meer de helft van de Nederlanders (59%) zijn e-mail op een smartphone leest. Dat betekent dus je nieuwsbrief mobile first moet zijn, oftewel afgestemd op de mobiele gebruiker. Maar hoe doe je dat?
Scanbare e-mails
Smartphonegebruikers hebben haast. Ze scrollen snel door hun e-mail op de momenten dat ze even niets te doen hebben. Daarbij hebben ze één oog op hun smartphone, één op hun omgeving en zijn ze met hun hoofd alweer bij het volgende punt van aandacht. Daarom is het belangrijk dat jouw e-mails scanbaar zijn.
Korte en heldere alinea’s
Werk met korte alinea’s die goed uitgelijnd zijn. Gebruik daarbij korte tussenkopjes die helder zijn en direct vertellen waar de volgende alinea over gaat zodat de nieuwsbrief overzichtelijk is.
Afbeeldingen toevoegen
Zorg voor een afbeelding om een mooie balans te maken tussen tekst en beeld. Schaal de afbeelding op een juiste manier, zodat er geen informatie verloren gaat.
Lettertype
Houd ook rekening met het lettertype die je gebruikt, want een mobiel leest anders dan een groter scherm. Gebruik bij een mobile first design dus een groter lettertype dan voor een desktop design.
Goed te weten
De nieuwsbrieven uit onze nieuwsbriefmodule zijn al geschikt voor mobiel gebruik. Ze schalen automatisch mee en zijn prettig leesbaar met een goede afwisseling tussen beeld en tekst.