De voordelen van een opgebouwde mailinglijst
E-mail marketing is nog steeds een krachtig marketingmiddel. Als je nog geen mailinglijst hebt, dan raad ik je aan vandaag nog te starten met het opbouwen ervan. Maar waarom?
Reden #1 beter dan Social Media
Op dit moment zijn er wereldwijd nog steeds 2x zoveel e-mail accounts als Facebook en Twitter accounts samen. E-mail is nog steeds ongekend populair. Daarnaast is er nog een belangrijk punt. De e-maillijst is van jou zelf. Je mag er mee doen en laten wat je wilt. Dit geldt niet voor Social Media. Als Facebook haar voorwaarden aanpast dan heb jij daar als ondernemer maar mee te leven.
Reden #2 permanent in beeld
Een e-mail blijft in de mailbox van de ontvanger staan net zolang de ontvanger er iets mee doet. Bij Social Media werkt dit anders. Een statusupdate op Facebook verschijnt bijvoorbeeld niet altijd in de tijdlijn van je volgers. Facebook bepaalt wie een bericht te zien krijgt en wie niet (en dat is slechts een paar procent van al je volgers). Hier heb je zelf nauwelijks invloed op.
Reden #3 e-mail is persoonlijk
Een e-mail bericht kun je personaliseren. Als je bijvoorbeeld de voornaam van de ontvanger weet dan kun je die automatisch laten invullen in een onderwerpregel: "Wim, ken jij deze 10 valkuilen al?" of in de aanhef: "Beste Wim" of zelfs in het bericht zelf: "Als je deze tips opvolgt dan zul je merken dat je business enorm zal groeien Wim!"
Als je het structureel werkt aan het opbouwen van een mailinglijst, dan heb je hier jarenlang plezier van. Een veelgehoorde uitspraak van online marketeers is niet voor niets: “the money is in the list". Een grote e-mail lijst kan je business een boost geven op het moment dat je bijvoorbeeld een nieuw product of dienst lanceert. Stel dat je 10.000 mensen op je mailinglijst hebt staan, dan creëer je direct extra verkopen op het moment dat je deze relaties een goed converterende e-mail toestuurt. Al reageert slechts 1%, dan heb je toch 100 extra verkopen gedaan. Zonder enige moeite!