Hoe verhoog ik mijn e-mail open rate?

E-mails verstuur jij met als doel dat ze geopend worden. Maar gebeurt dat eigenlijk wel? Met een aantal tips kun jij zorgen dat je open rate gaat stijgen.

Hoe verhoog ik mijn e-mail open rate?

E-mails verstuur jij met als doel dat ze geopend worden. Maar gebeurt dat eigenlijk wel? Met een aantal tips kun jij zorgen dat je open rate gaat stijgen.

Wat is een open rate?

De open rate is een metric die laat zien hoe goed jouw verzonden e-mails worden geopend. De open rate hangt af van een aantal factoren en wordt getoond als percentage. Stuur je bijvoorbeeld 200 klanten een e-mail, dan is de kans dat ze allemaal succesvol geopend worden klein.

Van de 200 verzonden e-mails zijn bijvoorbeeld:

  • 20 e-mails gebounced (niet aangekomen)
  • en maar 50 e-mails geopend

Door het aantal geopende e-mails (50) te delen door het aantal succesvol afgeleverde e-mails (200 - 20 = 180), krijg je een open rate van 28%. Gemiddeld ligt de open rate tussen de 20 en 30%, dat kan beter dus!

Koppel je eigen domeinnaam

Als je de open rate wilt verhogen dan doe je er verstandig aan om je eigen domein toe te voegen als afzender. Dit verbetert namelijk de aflever kwaliteit en voorkomt in de meeste gevallen dat jouw mailtje in de spam folder van de ontvanger terecht komt. Dit kun je eenvoudig in onze software regelen.

Pakkende onderwerpregel

Als jij wil dat klanten jouw e-mails gaan openen, moet je zorgen voor een pakkende onderwerpregel. Dit is namelijk het moment dat jij kan opvallen in die volle inbox. Je kunt de ontvanger nieuwsgierig maken naar meer van de inhoud. Bijvoorbeeld door een deel van een zin te gebruiken, zo zijn klanten benieuwd wat er volgt.

Frequentie

Zorg voor frequentie in het sturen van e-mails. Wanneer je te vaak mails verstuurt, zullen klanten geïrriteerd raken. Maar mail je te weinig, dan ben je niet meer ‘top of mind’ en raak je op de achtergrond. In beide gevallen geen stijging van de open rate dus.

Door zelf te experimenteren met de frequentie kom je erachter waar je open rate wel van gaat stijgen. Probeer minimaal eens per maand een mail te sturen. Krijg je weinig klachten? Kijk dan of je klanten goed reageren op een twee-maandelijkse mail. Zo kom je uiteindelijk op de perfecte frequentie en zal je open rate gaan stijgen.

Ontdek de superkracht van nieuwsbrieven!

Download dit gratis Ebook en ontdek de superkracht van nieuwsbrieven

Stel je eens voor dat je een superkracht bezit waarmee je direct toegang hebt tot de aandacht en gedachten van je klanten. Een kracht waarmee je hun vertrouwen kan winnen, expertise tonen en sterke banden kan smeden. Nou, die superkracht bestaat en het heet e-mail! Lees er alles over in dit gratis ebook.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Dagelijks maken ruim 400 bedrijven gebruik van ons platform.

Wij zorgen ervoor dat al jouw klanten regelmatig van je horen zónder dat het jou extra tijd kost. Daar krijg je #blijeklanten van.

Lees hier hoe blij onze gebruikers met onze software zijn
    
Een mooie aanvulling op mijn online dienstverlening!
Maarten Prins
VZP Bedrijven B.V. en DoeHetZelfAOV.nl
    
Contaqt helpt mij om in contact te blijven met mijn klanten en geïnteresseerden
Marion de Rijk
AdviesRijk
    
Niels Eriks
Bloedjes & Eriks

Dankzij Contaqt blijven cliënten betrokken bij mijn bedrijf en tevens helpt het bij mijn zorgplicht.

Contaqt maakt het eenvoudig een nieuwbrief te versturen. Ik ervaar dat klanten het prettig vinden regelmatig wat van mij te horen. De tijdsbesparing kan ik gebruiken voor commerciële werkzaamheden."

Met Contaqt kan ik actuele berichten vol automatisch op onze website plaatsen, op onze social media kanalen verspreiden en via onze nieuwsbrief versturen. Een prima aanvulling binnen onze communicatiestrategie."

Naast de nieuwsbrief van Contaqt gebruik ik ook het programma bij het invullen van zorgplicht op mijn portefeuille. Met een simpele vragenlijst krijg ik inzicht in de wensen en wijzigingen van mijn relaties.

Wij zijn onlangs gestart met de nazorgscan. Dit met succes. Cliënten reageren erg enthousiast. Daarnaast heeft het voor extra omzet gezorgd.

Contaqt is voor mij een gebruikersvriendelijke tool die ik gebruik voor mijn nieuwsberichten. Het bespaart mij een hoop tijd.

Blog artikel
Lees verder

Maak jouw nieuwsbrief onweerstaanbaar met deze tips!

Blog artikel
Lees verder

Zijn sociale media de baas of ben jij dat?

Blog artikel
Lees verder

‘Je/jij’ of ‘u’ in de nieuwsbrief - Wat is de beste aanspreekvorm?