Hoe verhoog ik mijn e-mail open rate?

E-mails verstuur jij met als doel dat ze geopend worden. Maar gebeurt dat eigenlijk wel? Met een aantal tips kun jij zorgen dat je open rate gaat stijgen.

Hoe verhoog ik mijn e-mail open rate?

E-mails verstuur jij met als doel dat ze geopend worden. Maar gebeurt dat eigenlijk wel? Met een aantal tips kun jij zorgen dat je open rate gaat stijgen.

Wat is een open rate?

De open rate is een metric die laat zien hoe goed jouw verzonden e-mails worden geopend. De open rate hangt af van een aantal factoren en wordt getoond als percentage. Stuur je bijvoorbeeld 200 klanten een e-mail, dan is de kans dat ze allemaal succesvol geopend worden klein.

Van de 200 verzonden e-mails zijn bijvoorbeeld:

  • 20 e-mails gebounced (niet aangekomen)
  • en maar 50 e-mails geopend

Door het aantal geopende e-mails (50) te delen door het aantal succesvol afgeleverde e-mails (200 - 20 = 180), krijg je een open rate van 28%. Gemiddeld ligt de open rate tussen de 20 en 30%, dat kan beter dus!

Koppel je eigen domeinnaam

Als je de open rate wilt verhogen dan doe je er verstandig aan om je eigen domein toe te voegen als afzender. Dit verbetert namelijk de aflever kwaliteit en voorkomt in de meeste gevallen dat jouw mailtje in de spam folder van de ontvanger terecht komt. Dit kun je eenvoudig in onze software regelen.

Pakkende onderwerpregel

Als jij wil dat klanten jouw e-mails gaan openen, moet je zorgen voor een pakkende onderwerpregel. Dit is namelijk het moment dat jij kan opvallen in die volle inbox. Je kunt de ontvanger nieuwsgierig maken naar meer van de inhoud. Bijvoorbeeld door een deel van een zin te gebruiken, zo zijn klanten benieuwd wat er volgt.

Frequentie

Zorg voor frequentie in het sturen van e-mails. Wanneer je te vaak mails verstuurt, zullen klanten geïrriteerd raken. Maar mail je te weinig, dan ben je niet meer ‘top of mind’ en raak je op de achtergrond. In beide gevallen geen stijging van de open rate dus.

Door zelf te experimenteren met de frequentie kom je erachter waar je open rate wel van gaat stijgen. Probeer minimaal eens per maand een mail te sturen. Krijg je weinig klachten? Kijk dan of je klanten goed reageren op een twee-maandelijkse mail. Zo kom je uiteindelijk op de perfecte frequentie en zal je open rate gaan stijgen.

Meer weten? Vraag een demo aan.

Zien is geloven toch? In een demo leggen we je graag uit wat de mogelijkheden zijn én wat het verschil is tussen onze basis en Premium abonnement.

Ruim 400 advieskantoren kiezen al voor Contaqt.

Instagram en nieuwsbrieven: het perfecte duo voor jouw marketing

Lees verder

Stop met zenden, start met luisteren: Maak je nieuwsbrief interactief

Lees verder

Vergroot je omzet met elke klik: e-mailstrategieën die écht verkopen

Lees verder