Nieuwsbrief versturen? Aan deze regels moet je voldoen

Je (potentiële) klanten mailen is een goede manier om ze kennis te laten maken met je bedrijf. Maar mag je zomaar iedereen mailen?

Nieuwsbrief versturen? Aan deze regels moet je voldoen

Je (potentiële) klanten mailen is een goede manier om ze kennis te laten maken met je bedrijf. Maar mag je zomaar iedereen mailen?

Toestemming vragen

De basisregel is dat je altijd toestemming moet hebben om (als bedrijf) e-mails te mogen sturen naar (potentiële) klanten. Om die toestemming te krijgen is er een opt-in nodig. Dat houdt in dat de potentiële ontvanger iets moet doen om die toestemming te geven. Dat kan zijn via het invullen van een formulier waar de naam en het e-mailadres achter moet worden gelaten. Wel moet daar duidelijk vermeld staan dat de gegevens worden gebruikt voor het versturen van een nieuwsbrief.

Uitzonderingen

Er gelden enkele uitzonderingen. Zo mag je bijvoorbeeld aan jouw eigen klanten wel service e-mails sturen of je klanten er aan herinneren dat hun abonnement bijna verloopt. Heb je aan deze klanten eerder een product of dienst geleverd? Dan mag je aan dat product of die dienst gerelateerde e-mails sturen. Het moeten dan wel berichten zijn vanuit jouw bedrijf, met alleen informatie over dit product of dienst. Het mag dus niet over andere zaken of bedrijven gaan, dan is er expliciet toestemming nodig.

Uitschrijven

Eenmaal aangemeld, moet iedere ontvanger zich makkelijk kunnen uitschrijven. Een uitschrijflink kun je gemakkelijk onderaan de nieuwsbrief vermelden. Natuurlijk regelt de Contaqt software dat voor je. De persoon die klikt, ontvangt de volgende keer geen e-mails meer.

Verzenden met persoonlijkheid

Het best is om een mailadres te gebruiken met een echte naam of de naam van je bedrijf. Dat schept vertrouwen, maar verlaagt ook de drempel om te reageren. Daarnaast kan de klant het adres opslaan en makkelijk terug vinden bij vragen of behoefte aan contact. Zo leent de nieuwsbrief zich goed voor tweerichtingsverkeer.

De juiste frequentie

Ondanks dat je toestemming hebt, kunnen te veel e-mails ervoor zorgen dat ontvanger niet blij wordt van je mailverkeer. Voorkom dus dat je gaat spammen. Om relevant en top of mind te blijven blijkt voor onze gebruikers (financieel dienstverleners) de optimale verzending op 2 keer per maand te liggen.

Meer weten? Vraag een demo aan.

Zien is geloven toch? In een demo leggen we je graag uit wat de mogelijkheden zijn én wat het verschil is tussen onze basis en Premium abonnement.

Ruim 400 advieskantoren kiezen al voor Contaqt.

Van volger naar klant: zo zet je social media in voor je mailinglijst

Lees verder

Hoe je met blogs en nieuwsbrieven extra omzet uit bestaande klanten haalt

Lees verder

Het marketingkanaal dat 40x meer oplevert dan Social Media

Lees verder