Nieuwsbrief versturen? Aan deze regels moet je voldoen
Je (potentiële) klanten mailen is een goede manier om ze kennis te laten maken met je bedrijf. Maar mag je zomaar iedereen mailen?
Toestemming vragen
De basisregel is dat je altijd toestemming moet hebben om (als bedrijf) e-mails te mogen sturen naar (potentiële) klanten. Om die toestemming te krijgen is er een opt-in nodig. Dat houdt in dat de potentiële ontvanger iets moet doen om die toestemming te geven. Dat kan zijn via het invullen van een formulier waar de naam en het e-mailadres achter moet worden gelaten. Wel moet daar duidelijk vermeld staan dat de gegevens worden gebruikt voor het versturen van een nieuwsbrief.
Uitzonderingen
Er gelden enkele uitzonderingen. Zo mag je bijvoorbeeld aan jouw eigen klanten wel service e-mails sturen of je klanten er aan herinneren dat hun abonnement bijna verloopt. Heb je aan deze klanten eerder een product of dienst geleverd? Dan mag je aan dat product of die dienst gerelateerde e-mails sturen. Het moeten dan wel berichten zijn vanuit jouw bedrijf, met alleen informatie over dit product of dienst. Het mag dus niet over andere zaken of bedrijven gaan, dan is er expliciet toestemming nodig.
Uitschrijven
Eenmaal aangemeld, moet iedere ontvanger zich makkelijk kunnen uitschrijven. Een uitschrijflink kun je gemakkelijk onderaan de nieuwsbrief vermelden. Natuurlijk regelt de Contaqt software dat voor je. De persoon die klikt, ontvangt de volgende keer geen e-mails meer.
Verzenden met persoonlijkheid
Het best is om een mailadres te gebruiken met een echte naam of de naam van je bedrijf. Dat schept vertrouwen, maar verlaagt ook de drempel om te reageren. Daarnaast kan de klant het adres opslaan en makkelijk terug vinden bij vragen of behoefte aan contact. Zo leent de nieuwsbrief zich goed voor tweerichtingsverkeer.
De juiste frequentie
Ondanks dat je toestemming hebt, kunnen te veel e-mails ervoor zorgen dat ontvanger niet blij wordt van je mailverkeer. Voorkom dus dat je gaat spammen. Om relevant en top of mind te blijven blijkt voor onze gebruikers (financieel dienstverleners) de optimale verzending op 2 keer per maand te liggen.