Je (potentiële) klanten mailen is een goede manier om ze kennis te laten maken met je bedrijf. Maar mag je zomaar iedereen mailen?
Je (potentiële) klanten mailen is een goede manier om ze kennis te laten maken met je bedrijf. Maar mag je zomaar iedereen mailen?
Toestemming vragen
De basisregel is dat je altijd toestemming moet hebben om (als bedrijf) e-mails te mogen sturen naar (potentiële) klanten. Om die toestemming te krijgen is er een opt-in nodig. Dat houdt in dat de potentiële ontvanger iets moet doen om die toestemming te geven. Dat kan zijn via het invullen van een formulier waar de naam en het e-mailadres achter moet worden gelaten. Wel moet daar duidelijk vermeld staan dat de gegevens worden gebruikt voor het versturen van een nieuwsbrief.
Uitzonderingen
Er gelden enkele uitzonderingen. Zo mag je bijvoorbeeld aan jouw eigen klanten wel service e-mails sturen of je klanten er aan herinneren dat hun abonnement bijna verloopt. Heb je aan deze klanten eerder een product of dienst geleverd? Dan mag je aan dat product of die dienst gerelateerde e-mails sturen. Het moeten dan wel berichten zijn vanuit jouw bedrijf, met alleen informatie over dit product of dienst. Het mag dus niet over andere zaken of bedrijven gaan, dan is er expliciet toestemming nodig.
Uitschrijven
Eenmaal aangemeld, moet iedere ontvanger zich makkelijk kunnen uitschrijven. Een uitschrijflink kun je gemakkelijk onderaan de nieuwsbrief vermelden. Natuurlijk regelt de Contaqt software dat voor je. De persoon die klikt, ontvangt de volgende keer geen e-mails meer.
Verzenden met persoonlijkheid
Het best is om een mailadres te gebruiken met een echte naam of de naam van je bedrijf. Dat schept vertrouwen, maar verlaagt ook de drempel om te reageren. Daarnaast kan de klant het adres opslaan en makkelijk terug vinden bij vragen of behoefte aan contact. Zo leent de nieuwsbrief zich goed voor tweerichtingsverkeer.
De juiste frequentie
Ondanks dat je toestemming hebt, kunnen te veel e-mails ervoor zorgen dat ontvanger niet blij wordt van je mailverkeer. Voorkom dus dat je gaat spammen. Om relevant en top of mind te blijven blijkt voor onze gebruikers (financieel dienstverleners) de optimale verzending op 2 keer per maand te liggen.
Wij zorgen ervoor dat al jouw klanten regelmatig van je horen zónder dat het jou extra tijd kost. Daar krijg je #blijeklanten van.
Lees hier hoe blij onze gebruikers met onze software zijnDankzij Contaqt blijven cliënten betrokken bij mijn bedrijf en tevens helpt het bij mijn zorgplicht.
Contaqt maakt het eenvoudig een nieuwbrief te versturen. Ik ervaar dat klanten het prettig vinden regelmatig wat van mij te horen. De tijdsbesparing kan ik gebruiken voor commerciële werkzaamheden."
Met Contaqt kan ik actuele berichten vol automatisch op onze website plaatsen, op onze social media kanalen verspreiden en via onze nieuwsbrief versturen. Een prima aanvulling binnen onze communicatiestrategie."
Naast de nieuwsbrief van Contaqt gebruik ik ook het programma bij het invullen van zorgplicht op mijn portefeuille. Met een simpele vragenlijst krijg ik inzicht in de wensen en wijzigingen van mijn relaties.
Wij zijn onlangs gestart met de nazorgscan. Dit met succes. Cliënten reageren erg enthousiast. Daarnaast heeft het voor extra omzet gezorgd.
Contaqt is voor mij een gebruikersvriendelijke tool die ik gebruik voor mijn nieuwsberichten. Het bespaart mij een hoop tijd.