Mag je ongevraagd e-mails of nieuwsbrieven versturen?

Mag je zomaar een potentiële klant mailen? Of is er toestemming nodig voor het versturen van e-mails en nieuwsbrieven? Dat ligt aan het doel.

Ontdek de superkracht van nieuwsbrieven!

Benieuwd waarom je beter kunt investeren in je mailinglijst dan in social media? Je leest het in dit gratis ebook!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Mag je ongevraagd e-mails of nieuwsbrieven versturen?

Mag je zomaar een potentiële klant mailen? Of is er toestemming nodig voor het versturen van e-mails en nieuwsbrieven? Dat ligt aan het doel.

Ongevraagde e-mails

De basisregel is dat je altijd toestemming moet hebben om (als bedrijf) e-mails te mogen sturen naar (potentiële) klanten. Je mag dus niet ongevraagde e-mails sturen.

Wil je graag de interesse wekken van een potentiële klant? Ook dan heb je toestemming nodig en mag je niet zomaar ongevraagd e-mails sturen.

Toestemming

Om die toestemming te krijgen is er een opt-in nodig. Dat houdt in dat de potentiële ontvanger iets moet doen om die toestemming te geven. Dat kan zijn via het invullen van een formulier waar de naam en het e-mailadres achter moet worden gelaten. Wel moet daar duidelijk vermeld staan dat de gegevens worden gebruikt voor het versturen van een nieuwsbrief. Of je kunt via een contactformulier een optie inbouwen die alleen aangevinkt hoeft te worden.

Afmelden

Net zoals het gaat met aanmelden, moeten klanten zich ook gemakkelijk weer af kunnen melden. Dat kan bijvoorbeeld onderaan de e-mails via een afmeldlink. Zolang het maar duidelijk en goed zichtbaar is voor de ontvanger. Maak je gebruik van onze Contaqt software? Dan regelen wij dat automatisch voor je.

Uitzonderingen

Er gelden enkele uitzonderingen. Zo mag je bijvoorbeeld aan jouw eigen klanten wel service e-mails sturen of je klanten er aan herinneren dat hun abonnement bijna verloopt. Heb je aan deze klanten eerder een product of dienst geleverd? Dan mag je aan dat product of die dienst gerelateerde e-mails sturen. Het moeten dan wel berichten zijn vanuit jouw bedrijf, met alleen informatie over dit product of dienst. Het mag dus niet over andere zaken of bedrijven gaan, dan is er expliciet toestemming nodig. 

In alle gevallen moeten de ontvanger en het doel duidelijk zijn. Het moet voor de ontvanger helder zijn waarom hij deze e-mails binnenkrijgt. 

Dagelijks maken ruim 400 bedrijven gebruik van ons platform.

Wij zorgen ervoor dat al jouw klanten regelmatig van je horen zónder dat het jou extra tijd kost. Daar krijg je #blijeklanten van.

Lees hier hoe blij onze gebruikers met onze software zijn
    
Een mooie aanvulling op mijn online dienstverlening!
Maarten Prins
VZP Bedrijven B.V. en DoeHetZelfAOV.nl
    
"Het bespaart mij een hoop tijd"
S.M. (Suzanne) de Moor FFP
More Advice
    
Wij zijn heel enthousiast over Contaqt!
Susan van der Graaf
De HypotheekAcademie

Dankzij Contaqt blijven cliënten betrokken bij mijn bedrijf en tevens helpt het bij mijn zorgplicht.

Contaqt maakt het eenvoudig een nieuwbrief te versturen. Ik ervaar dat klanten het prettig vinden regelmatig wat van mij te horen. De tijdsbesparing kan ik gebruiken voor commerciële werkzaamheden."

Met Contaqt kan ik actuele berichten vol automatisch op onze website plaatsen, op onze social media kanalen verspreiden en via onze nieuwsbrief versturen. Een prima aanvulling binnen onze communicatiestrategie."

Naast de nieuwsbrief van Contaqt gebruik ik ook het programma bij het invullen van zorgplicht op mijn portefeuille. Met een simpele vragenlijst krijg ik inzicht in de wensen en wijzigingen van mijn relaties.

Wij zijn onlangs gestart met de nazorgscan. Dit met succes. Cliënten reageren erg enthousiast. Daarnaast heeft het voor extra omzet gezorgd.

Contaqt is voor mij een gebruikersvriendelijke tool die ik gebruik voor mijn nieuwsberichten. Het bespaart mij een hoop tijd.

Lees verder

Stop met zenden, start met luisteren: Maak je nieuwsbrief interactief

Lees verder

Sociaal én persoonlijk: Hoe e-mail en social media elkaar versterken

Lees verder

Bang voor uitschrijvers? Waarom je dat juist moet toejuichen