Mag je ongevraagd e-mails of nieuwsbrieven versturen?
Mag je zomaar een potentiële klant mailen? Of is er toestemming nodig voor het versturen van e-mails en nieuwsbrieven? Dat ligt aan het doel.
Ongevraagde e-mails
De basisregel is dat je altijd toestemming moet hebben om (als bedrijf) e-mails te mogen sturen naar (potentiële) klanten. Je mag dus niet ongevraagde e-mails sturen.
Wil je graag de interesse wekken van een potentiële klant? Ook dan heb je toestemming nodig en mag je niet zomaar ongevraagd e-mails sturen.
Toestemming
Om die toestemming te krijgen is er een opt-in nodig. Dat houdt in dat de potentiële ontvanger iets moet doen om die toestemming te geven. Dat kan zijn via het invullen van een formulier waar de naam en het e-mailadres achter moet worden gelaten. Wel moet daar duidelijk vermeld staan dat de gegevens worden gebruikt voor het versturen van een nieuwsbrief. Of je kunt via een contactformulier een optie inbouwen die alleen aangevinkt hoeft te worden.
Afmelden
Net zoals het gaat met aanmelden, moeten klanten zich ook gemakkelijk weer af kunnen melden. Dat kan bijvoorbeeld onderaan de e-mails via een afmeldlink. Zolang het maar duidelijk en goed zichtbaar is voor de ontvanger. Maak je gebruik van onze Contaqt software? Dan regelen wij dat automatisch voor je.
Uitzonderingen
Er gelden enkele uitzonderingen. Zo mag je bijvoorbeeld aan jouw eigen klanten wel service e-mails sturen of je klanten er aan herinneren dat hun abonnement bijna verloopt. Heb je aan deze klanten eerder een product of dienst geleverd? Dan mag je aan dat product of die dienst gerelateerde e-mails sturen. Het moeten dan wel berichten zijn vanuit jouw bedrijf, met alleen informatie over dit product of dienst. Het mag dus niet over andere zaken of bedrijven gaan, dan is er expliciet toestemming nodig.
In alle gevallen moeten de ontvanger en het doel duidelijk zijn. Het moet voor de ontvanger helder zijn waarom hij deze e-mails binnenkrijgt.