Google Mijn Bedrijf: waar heb je het voor nodig?
Wat zijn de voordelen van Google Mijn Bedrijf? En wat biedt het je?
Waarom is ‘Google Mijn Bedrijf’ zo belangrijk?
Wil je jouw bedrijfsprofiel binnen verschillende platformen van Google beheren? Dan kan de gratis tool Google My Business je daarbij helpen. Zo bepaal je zelf wat mensen te zien krijgen wanneer ze via Google of Google Maps zoeken naar jouw bedrijf of een vergelijkbaar bedrijf. Waarom is dit zo belangrijk? Je bent toch ook in Google zichtbaar wanneer je deze tool niet gebruikt? Dat is deels waar, maar je vindbaarheid gaat er helaas wel op achteruit. Hoe zit dat precies?
Waar heb je het voor nodig?
Stel: iemand zoekt op het woord “hypotheek”. Dan kan Google de lokale hypotheekadviseur laten zien. Super handig, natuurlijk! Zeker wanneer jij zelf die hypotheekadviseur bent. Om Google dit te laten doen, moet je ze eerst laten weten hoe jouw bedrijfsprofiel eruit ziet. Welke diensten verleen je bijvoorbeeld en wat is je locatie? Google My Business kan je hier een handje mee helpen.
Alleen al in Nederland worden dagelijks miljoenen zoekopdrachten uitgevoerd. Bij een groot deel hiervan wordt gezocht naar een product, dienst of bedrijf. Die zoektocht start dus vaak via Google. Ben je op Google niet goed vindbaar, dan is dit zeker een gemiste kans!
Kortom: Google Mijn Bedrijf zorgt voor extra zichtbaarheid op Google en Google Maps. Zie het als een extra mogelijkheid om een goede eerste indruk achter te laten bij potentiële klanten en voor het genereren van nieuwe leads en extra sales.
Je bedrijf registreren
De Google Mijn Bedrijf tool is dus helemaal gratis! Maar hoe werkt deze precies? Je zult eerst je bedrijf zelf moeten registeren. Dat is vrij makkelijk. Hier vind je het inschrijfformulier van Google Mijn Bedrijf. Als je op deze link klikt, kun je aan Google doorgeven hoe jouw bedrijf heet, wat het voor klanten kan betekenen en hoe deze klanten jou kunnen bereiken.
Andere tips voor online vindbaarheid
Er zijn naast Google Mijn Bedrijf nog een aantal andere manieren om je vindbaarheid in Google te verhogen; en dan met name je website. Dat heeft alles te maken met Search Engine Optimization (SEO). Misschien had je hier al eerder van gehoord. Je kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat:
- Je website op alle devices goed werkt;
- Je regelmatig nieuwe, relevante content plaatst;
- Je online afbeeldingen van hoge kwaliteit zijn en een passende alt-omschrijving hebben.
Probeer ook eens na te denken over zoekwoorden: welke woorden voeren jouw potentiële klanten waarschijnlijk in de zoekmachines in?