5 tips: zo worden jouw e-mails goed gelezen op mobiel

Smartphonegebruikers hebben haast. Hoe zorg je dat jouw e-mail gelezen wordt door deze groep én hen aanzet tot actie? We verzamelden de 5 beste tips »

Ontdek de superkracht van nieuwsbrieven!

Benieuwd waarom je beter kunt investeren in je mailinglijst dan in social media? Je leest het in dit gratis ebook!

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

5 Pro-tips voor mobiele e-mail

Dat mobiele gebruikers hun informatie anders consumeren dan gebruikers op een desktop of laptop, is geen nieuws. Dat bijna de helft van alle e-mail eerst geopend wordt op een smartphone ook niet. Maar hoe schrijf je een goede en gebruiksvriendelijke e-mail voor mobiele gebruikers? Wij geven je 5 tips waarmee jij e-mails schrijft als een pro!

1. Zorg dat je e-mail scanbaar is

Smartphonegebruikers hebben haast. Ze scrollen snel door hun e-mail op de momenten dat ze even niets te doen hebben. Daarbij hebben ze één oog op hun smartphone, één op hun omgeving en zijn ze met hun hoofd alweer bij het volgende punt van aandacht. Daarom is het belangrijk dat jouw e-mails scanbaar zijn. Werk dus met korte alinea’s. Gebruik korte tussenkopjes die helder zijn en direct vertellen waar de volgende alinea over gaat.

2. Zet je boodschap Above the fold

Smartphonegebruikers scrollen natuurlijk sneller, maar uit onderzoek blijkt dat alles wat niet above the fold staat, slechts 20% van de aandacht krijgt. Zet daarom je belangrijkste content bovenaan in je e-mail. Alles wat buiten het smartphonescherm valt, wordt alleen gelezen als je in het eerste deel weet te boeien. Dus kom in je e-mails zo snel mogelijk ter zake!

Als je bijvoorbeeld een nieuwsbrief met nieuwsartikelen verstuurt via ons systeem, zorg er dan voor dat jouw persoonlijke (introductie) bericht boven deze artikelen terecht komt.

3. Heldere Call to Action

Op je website heb je waarschijnlijk verschillende Calls to Action (CTA) staan, maar dat werkt niet voor mobiel. Omdat je probeert lezers te bereiken die niet veel tijd (en geduld) hebben, moeten je e-mails zich precies richten op hun situatie. Dat geldt vooral voor de CTA. Kies een CTA die past bij de lezer en waar zij op dat moment behoefte aan hebben.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Lees verder
  • Neem contact op

4. Blijf bij de kern

Niet alleen in je CTA en kopjes moet je kernachtig schrijven voor mobiele gebruikers, dat geldt ook voor de alinea’s in je e-mail. Schrijf dus geen ellenlange zinnen en alinea’s, maar houd het kort en krachtig.

Hoe je dat doet?

  • Schrap hulpwerkwoorden
  • Gebruik actieve taal
  • Gebruik opsommingen
  • Schrijf instruerend

5. Mobielvriendelijke website

Ten slotte moet je er absoluut voor zorgen dat je je mobiele bezoekers een goede ervaring op jouw website bezorgt. Zorg dus dat je website tot in de puntjes is geoptimaliseerd voor mobiel gebruik.

Denk daarbij aan:

  • Responsive webdesign
  • Leesbare teksten en
  • Snelle laadtijd

Dagelijks maken ruim 400 bedrijven gebruik van ons platform.

Wij zorgen ervoor dat al jouw klanten regelmatig van je horen zónder dat het jou extra tijd kost. Daar krijg je #blijeklanten van.

Lees hier hoe blij onze gebruikers met onze software zijn
    
Als financieel adviseur ben je druk met allerlei zaken. Ik houd nu meer tijd over voor advieswerk
Koos Tichelaar
HypotheekInfoPunt Tichelaar
    
Ik werk al jaren met Contaqt en ben er erg blij met de heldere nieuwsbrieven die worden gemaakt voor mijn klanten!
Johan van Houwelingen
Van Houwelingen financiële diensten
    
Wij hebben destijds voor Contaqt gekozen omdat wij onze klanten graag via nieuwsbrieven wilde bereiken en dat ook wilde monitoren.
Shirani Arnken
Berkenrode Assurantiën

Dankzij Contaqt blijven cliënten betrokken bij mijn bedrijf en tevens helpt het bij mijn zorgplicht.

Contaqt maakt het eenvoudig een nieuwbrief te versturen. Ik ervaar dat klanten het prettig vinden regelmatig wat van mij te horen. De tijdsbesparing kan ik gebruiken voor commerciële werkzaamheden."

Met Contaqt kan ik actuele berichten vol automatisch op onze website plaatsen, op onze social media kanalen verspreiden en via onze nieuwsbrief versturen. Een prima aanvulling binnen onze communicatiestrategie."

Naast de nieuwsbrief van Contaqt gebruik ik ook het programma bij het invullen van zorgplicht op mijn portefeuille. Met een simpele vragenlijst krijg ik inzicht in de wensen en wijzigingen van mijn relaties.

Wij zijn onlangs gestart met de nazorgscan. Dit met succes. Cliënten reageren erg enthousiast. Daarnaast heeft het voor extra omzet gezorgd.

Contaqt is voor mij een gebruikersvriendelijke tool die ik gebruik voor mijn nieuwsberichten. Het bespaart mij een hoop tijd.

Lees verder

Stop met zenden, start met luisteren: Maak je nieuwsbrief interactief

Lees verder

Sociaal én persoonlijk: Hoe e-mail en social media elkaar versterken

Lees verder

Bang voor uitschrijvers? Waarom je dat juist moet toejuichen