Smartphonegebruikers hebben haast. Hoe zorg je dat jouw e-mail gelezen wordt door deze groep én hen aanzet tot actie? We verzamelden de 5 beste tips »
Dat mobiele gebruikers hun informatie anders consumeren dan gebruikers op een desktop of laptop, is geen nieuws. Dat bijna de helft van alle e-mail eerst geopend wordt op een smartphone ook niet. Maar hoe schrijf je een goede en gebruiksvriendelijke e-mail voor mobiele gebruikers? Wij geven je 5 tips waarmee jij e-mails schrijft als een pro!
Smartphonegebruikers hebben haast. Ze scrollen snel door hun e-mail op de momenten dat ze even niets te doen hebben. Daarbij hebben ze één oog op hun smartphone, één op hun omgeving en zijn ze met hun hoofd alweer bij het volgende punt van aandacht. Daarom is het belangrijk dat jouw e-mails scanbaar zijn. Werk dus met korte alinea’s. Gebruik korte tussenkopjes die helder zijn en direct vertellen waar de volgende alinea over gaat.
Smartphonegebruikers scrollen natuurlijk sneller, maar uit onderzoek blijkt dat alles wat niet above the fold staat, slechts 20% van de aandacht krijgt. Zet daarom je belangrijkste content bovenaan in je e-mail. Alles wat buiten het smartphonescherm valt, wordt alleen gelezen als je in het eerste deel weet te boeien. Dus kom in je e-mails zo snel mogelijk ter zake!
Als je bijvoorbeeld een nieuwsbrief met nieuwsartikelen verstuurt via ons systeem, zorg er dan voor dat jouw persoonlijke (introductie) bericht boven deze artikelen terecht komt.
Op je website heb je waarschijnlijk verschillende Calls to Action (CTA) staan, maar dat werkt niet voor mobiel. Omdat je probeert lezers te bereiken die niet veel tijd (en geduld) hebben, moeten je e-mails zich precies richten op hun situatie. Dat geldt vooral voor de CTA. Kies een CTA die past bij de lezer en waar zij op dat moment behoefte aan hebben.
Denk bijvoorbeeld aan:
Niet alleen in je CTA en kopjes moet je kernachtig schrijven voor mobiele gebruikers, dat geldt ook voor de alinea’s in je e-mail. Schrijf dus geen ellenlange zinnen en alinea’s, maar houd het kort en krachtig.
Hoe je dat doet?
Ten slotte moet je er absoluut voor zorgen dat je je mobiele bezoekers een goede ervaring op jouw website bezorgt. Zorg dus dat je website tot in de puntjes is geoptimaliseerd voor mobiel gebruik.
Denk daarbij aan:
Wij zorgen ervoor dat al jouw klanten regelmatig van je horen zónder dat het jou extra tijd kost. Daar krijg je #blijeklanten van.
Lees hier hoe blij onze gebruikers met onze software zijnDankzij Contaqt blijven cliënten betrokken bij mijn bedrijf en tevens helpt het bij mijn zorgplicht.
Contaqt maakt het eenvoudig een nieuwbrief te versturen. Ik ervaar dat klanten het prettig vinden regelmatig wat van mij te horen. De tijdsbesparing kan ik gebruiken voor commerciële werkzaamheden."
Met Contaqt kan ik actuele berichten vol automatisch op onze website plaatsen, op onze social media kanalen verspreiden en via onze nieuwsbrief versturen. Een prima aanvulling binnen onze communicatiestrategie."
Naast de nieuwsbrief van Contaqt gebruik ik ook het programma bij het invullen van zorgplicht op mijn portefeuille. Met een simpele vragenlijst krijg ik inzicht in de wensen en wijzigingen van mijn relaties.
Wij zijn onlangs gestart met de nazorgscan. Dit met succes. Cliënten reageren erg enthousiast. Daarnaast heeft het voor extra omzet gezorgd.
Contaqt is voor mij een gebruikersvriendelijke tool die ik gebruik voor mijn nieuwsberichten. Het bespaart mij een hoop tijd.