Maak het spannend!

Zodra je een nieuwsbrief hebt verzonden dan wil je natuurlijk dat deze gelezen wordt! Zorg daarom voor een pakkende titel!

Maak het spannend!

Wil je dat je e-mails vaker geopend worden? beter gelezen worden? Zorg dan voor een pakkende titel!

Bij een titel draait het dus om de lezer.

Toch worden veel titels en koppen gemaakt vanuit de schrijver. Bekijk de onderwerpen van de e-mails in je inbox maar eens. Hier een paar voorbeelden uit de mijne:

  • "Stadsgehoorzaal nieuwsbrief | februari"
  • "Het laatste accountancy nieuws"
  • "Marketcircle blog"

De kans dat deze nieuwsbrieven direct in de prullenbak belanden is groot. Deze titels zeggen niets over de inhoud van de e-mail

What's in it for me?

Een veel gestelde vraag van lezers, geïnteresseerden of (potentiële) klanten is: “Wat levert het mij op?”

Geef de lezer een reden waarom ze naar jou moeten luisteren; waarom ze juist jouw artikel moeten lezen. Als de titel geen voordeel oplevert voor de lezer, waarom zou hij of zij het artikel dan lezen?

Een voorbeeld van een goede titel die de lezer wat oplevert:

  • "Bespaar honderden euro's met deze fiscale tips"
  • "Wat jij nog niet wist over zoekmachine optimalisatie"

Getallen doen het altijd goed.

Als je een getal gebruikt in je titel, dan trek je al snel de aandacht van een lezer. Een getal in een titel roept al vrij snel de gedachte ‘dit bericht is belangrijk’ op.

Getallen als cijfers werken beter dan getallen die gespeld zijn als woorden:

  • 7 Manieren om je inbox beter te beheren
  • 10 Tips voor het schrijven van een goed artikel

Personaliseer onderwerpregel

Weet je de voornaam van de lezer? gebruik hem dan! Zet hem niet alleen in de e-mail zelf, maar gebruik het ook in de onderwerp regel zoals: "Wil je weten hoe je de perfecte titel schrijft Theo?"

E-mail snippet

De meeste e-mail programma's tonen naast het onderwerp ook de eerste regel van de e-mail. Dit wordt ook wel een snippet of pre-header genoemd en is de bovenste regel in je e-mail. Vaak zie je hier staan – “Bekijk hier de online versie“.

Deze e-mail snippet kun je dus ook goed inzetten om je onderwerpregel te versterken. Bekijk beide voorbeelden maar eens:

Short tips!

Heb je geen inspiratie dan geven we je hierbij nog 4 korte tips:

  • Houd de nieuwsbrieven van concurrenten in de gaten. Zij zitten in dezelfde branche en hebben dezelfde doelgroep. Hoe doen zij het?
  • Houd het luchtig, gebruik humor! Maak de teksten niet te zwaar.
  • Gebruik korte zinnen. Lange zinnen zijn al snel moeilijk leesbaar, dus probeer korte zinnen te gebruiken. Spreek daarnaast in heldere taal.
  • Deel kennis. Wat is voor jou vanzelfsprekend en voor je klant razend interessant? Gebruik dit onderwerp voor je volgende nieuwsbrief.